پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

نحوه تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون

نحوه تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون

امروزه گوشی های هوشمند به عنوان یک ابزار کاربردی، در بسیاری از جنبه های زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند به عنوان جایگزین وسایل متعددی از قبیل دوربین عکاسی، ماشین حساب، دستگاه ضبط و پخش موزیک و بسیاری موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند. یکی از کاربردی ترین این قابلیت ها ، تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون است که در زمان خرابی کنترل یا گم شدن این تجهیزات، یک نیاز ضروری به شمار می آید. به طور کلی با توجه به مشخصات گوشی هوشمند و دستگاه تلویزیون روش های مختلفی برای این تبدیل وجود دارد که در ادامه این مطلب به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

برای مشاهده محصولات و خرید کنترل تلویزیون کلیک کنید.

انواع روش ها برای کنترل تلویزیون با گوشی

همان طور که گفته شد، برای تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون، چندین راه وجود دارد که به طور کلی دو روش استفاده از مادون قرمز و بدون مادون قرمز تقسیم می شوند. هر چند در بسیاری از موبایل های هوشمند امروزی از فناوری مادون قرمز پشتیبانی می شود اما در صورت نبود این امکان با به کارگیری وای فای یا بلوتوث نیز امکان کنترل برخی تلویزیون ها وجود دارد.

در این میان برخی از برندهای تولیدکننده موبایل از جمله شیائومی، تاکید بیشتری بر به کارگیری تکنولوژی اینفرارد و مادون قرمز در محصولات خود دارند و اپلیکیشن هایی را نیز به صورت پیش فرض برای کنترل تلویزیون و دستگاه های دیگر به کاربر ارائه می دهند. در ادامه به طور کامل به بررسی روش های مختلف تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون می پردازیم.

کنترل تی وی با تلویزیون

مراحل تبدیل کنترل گوشی به کنترل تلویزیون با مادون قرمز

گفتیم که پورت اینفرارد یا همان بلستر مادون قرمز از جمله امکانات جانبی موجود در گوشی های موبایل است که زیر ساخت اصلی تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون با استفاده از مادون قرمز می باشد. با داشتن این قابلیت می توان علاوه بر تلویزیون، بسیار وسایل دیگر را نیز که قابلیت سازگاری با این تکنولوژی را دارند به کنترل درآورد و به جای استفاده از چندین کنترل مختلف، تنها از گوشی هوشمند استفاده نمود.

برای اینکه بتوانید از گوشی موبایل خود به عنوان کنترل تلویزیون استفاده نمایید؛ مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

اطمینان از پشتیبانی مادون قرمز

در مرحله اول باید با بررسی مشخصات گوشی موبایل خود در سایت برند تولید کننده یا دفترچه راهنمای آن، مطمئن شوید که گوشی شما مادون قرمز را پشتیبانی می کند. چنانچه در جدول مشخصات محصول مورد نظر خود گزینه IR blaster را مشاهد کردید، به این معنی است که دستگاه شما از فناوری مادون قرمز پشتیبانی می کند و می توانید از آن به عنوان کنترل اینفرارد استفاده نمایید.

نصب اپلیکیشن IR Universal Remote app یا برنامه های مشابه

پس از اطمینان از ساپورت مادون قرمز توسط گوشی هوشمند خود، از طریق اینترنت برنامه IR Universal Remote app یا اپلیکیشن مشابهی را که با موبایل شما سازگار است، دانلود و نصب نمایید. البته در برخی مدل ها برنامه IR blaster به صورت پیش فرض بر روی گوشی نصب می باشد. توجه داشته باشید که اگر تمایل به نصب نرم افزار دیگری را دارید پیش از نصب، بررسی نمایید که با مدل گوشی و تلویزیون شما سازگاری لازم را داشته باشد، چرا که برخی از این برنامه ها تنها برای برندهای خاص ساخته می شوند.

اجرای برنامه IR blaster

پس از نصب برنامه IR blaster ، برنامه را باز کنید و در همان ابتدا باید بلستر IR  را انتخاب کنید. در این مرحله لازم است تا مطابق دستورالعمل هایی که بر روی صفحه نمایش داده می شود، مجوزهای لازم را به برنامه برای استفاده از بلستر مادون قرمز بدهید.

دو نفر که جلوی تلویزیون نشسته اند و یک نفر در حال تلاش برای اتصال گوشی به تلویزیون است

انتخاب مدل تلویزیون

در مرحله بعد لازم است تا در برنامه IR blaster ، مدل تلویزیون خود را از لیست دستگاه هایی که ساپورت می شوند، انتخاب نمایید. معمولا در این قبیل نرم افزارها ابتدا نام شرکت سازنده تلویزیون و سپس مدل دستگاه انتخاب می شود. همچنین در برخی موارد لازم است تا برای تنظیم مدل دستگاه از یک کد مخصوص کنترل از راه دور استفاده نمایید، به طور معمول این کدها در اینترنت با جستجوی مدل کنترل و تلویزیون به راحتی قابل دسترسی هستند.

انجام تنظیمات مرتبط با دستگاه

پس از انتخاب نوع تلویزیون، بسته به مدل دستگاه، شما باید مطابق دستورالعمل های که بر روی صفحه موبایل نمایش داده می شود، تنظیمات اختصاصی تلویزیون خود را انجام داده و ذخیره نمایید. در بسیاری از اپلیکیشن های موبایلی کنترل از راه دور، امکان ذخیره تنظیمات برای چند دستگاه وجود دارد؛ البته این مورد در نرم افزارهای رایگان معمولا شامل تعدادی محدود است.

بررسی عملکرد گوشی به عنوان کنترل

در مرحله آخر از تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون، بلستر مادون قرمز گوشی خود را به طور دقیق به سمت تلویزیون گرفته و عملکرد دکمه های مختلف آن را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید. توجه داشته باشید که در اکثر گوشی های موبایلی که دارای درگاه مادون قرمز هستند، این قسمت مانند تمامی کنترل ها در بخش بالای گوشی تعبیه می شود. چنانچه به درستی تنظیمات را انجام داده باشید، دقیقا مانند یک کنترل می توانید به تلویزیون خود فرمان بدهید، البته فراموش نکنید که برای تست عملکرد اپلیکیشن کنترل از راه دور ابتدا باید دکمه پاور را فشار دهید تا دستگاه روشن شود.

مراحل تبدیل گوشی به کنترل بدون مادون قرمز

برخی از مدل های تلفن همراه که از قابلیت مادون قرمز برخوردار نیستند را می توان با روش های دیگری از جمله استفاده از وای فای یا بلوتوث تبدیل به کنترل تلویزیون کرد، البته نباید فراموش کرد که این روش ها فقط برای تلویزیون هایی کاربرد دارد که از این فناوری ها پشتیبانی می کنند. در ادامه به بررسی مهمترین  این روش ها خواهیم پرداخت.

برنامه کنترل تلویزیون در موبایل

کنترل تلویزیون با wifi

برای کنترل تلویزیون با استفاده از وای فای باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا اپلیکیشن AnyMote Smart Remote یا نرم افزار مشابه که با گوشی موبایل شما سازگار باشد را نصب و اجرا نمایید
  • گوشی موبایل و تلویزیون را به یک مودم مشترک وصل کرده یا به جای مودم از هات اسپات یک موبایل دیگر استفاده کنید.
  • پس از اتصال موبایل و تلویزیون به وای فای، نرم افزار را اجرا کرده و با مدل تلویزیون خود را انتخاب نمایید و پس از این مرحله می توانید گوشی موبایل خود را به جای کنترل تلویزیون به کار بگیرید.

تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون با قابلیت WiFi Direct

در روش دیگر کنترل تلویزیون با گوشی موبایل می توان بدون نیاز به مودم یا گوشی دیگر، با استفاده از قابلیت wifi direct این کار را انجام داد. البته تلویزیون شما نیز باید قابلیت پشتیبانی از این روش را داشته باشد. پس از اطمینان از اینکه تلویزیون هوشمند شما wifi direct را ساپورت می کند، مطابق با مراحل زیر کنترل تلویزیون را در گوشی خود فعال کنید:

  • از سایت سازنده دستگاه تلویزیون یا سایت های معتبر، نرم افزار مربوطه را دانلود نمایید.
  • قابلیت وای فای و wifi direct در تلویزیون فعال کنید.
  • وای فای گوشی را روشن کرده و به wifi direct تلویزیون متصل شوید
  • نرم افزار کنترل از راه دور را که در موبایل خود نصب کرده اید، اجرا کرده و از آن به عنوان کنترل تلویزیون استفاده نمایید.

تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون با بلوتوث

در برخی از مواقع می توان به دلایلی از جمله نبود مودم یا قابلیت وای فای در تلویزیون در برخی از مدل ها، از فناوری بلوتوث برای تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون استفاده کرد. برای انجام این کار باید مطابق با مراحل زیر عمل نمود:

  • برنامه Android TV Remote Control  یا  نرم افزاری مشابه را که نصب کرده اید، را اجرا کنید.
  • بلوتوث گوشی موبایل خود را فعال کنید.
  • نام گیرنده تلویزیون خود را در برنامه پیدا کرده و روی آن کلیک کنید تا اتصال دو دستگاه به هم شروع شود.
  • پس از آنکه پیغام همسان سازی گوشی و بلوتوث تلویزیون نمایش داده شد، گزینه Pair را فعال کنید تا گوشی تلفن همراه شما با تلویزیون جفت شده و پس از این مرحله از موبایل خود به عنوان کنترل تلویزیون استفاده نمایید.

نکات مهم برای تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون

در بخش های پیشین با روش های مختلف تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون آشنا شدید؛ اما در انجام این فرایند، نکات زیر را نباید نادیده گرفت:

  • در صورتی که مراحل و تنظیمات مورد نظر را با دقت انجام دهید و گوشی شما قابلیت ارسال مادون قرمز را داشته باشد، احتمال بروز مشکل در عملکرد گوشی به عنوان کنترل بسیار اندک می باشد. این مورد به خصوص در مورد گوشی های برند شیائومی می باشد که برای این منظور دارای نرم افزاری پیش فرض نیز هستند.
  • برای کنترل تلویزیون از طریق وای فای یا بلوتوث، ابتدا با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه یا بررسی مشخصات تلویزیون در سایت سازنده آن، از داشتن این قابلیت ها اطمینان پیدا کنید و سپس سایر مراحل راه اندازی کنترل در گوشی خود را انجام دهید.
  • چنانچه با داشتن قابلیت وای فای یا بلوتوث و همچنین نصب نرم افزار متناسب، باز هم قادر به کنترل تلویزیون با گوشی موبایل خود نبودید؛ می توانید با ریست کردن تنظیمات دستگاه خود، اختلالات احتمالی را رفع کرده و مجدد مراحل راه اندازی کنترل را انجام دهید.
  • توجه داشته باشید که نرم افزارهای متعددی در گوگل پلی و سایت های مشابه برای تبدیل موبایل به کنترل تلویزیون وجود دارد، اما پیش از دانلود و نصب آن ها باید از تطابق این اپلیکیشن ها با موبایل و تلویزیون خود مطمئن شوید.

شخصی که روبروی تلویزیون نشسته و با موبایل خود سرگرم است

خرید کنترل تلویزیون

با وجود اینکه می توان از گوشی موبایل به جای کنترل تلویزیون استفاده کرد؛ اما بسیاری افراد به طور معمول استفاده از کنترل های استاندارد را ترجیح می دهند. چنانچه به دلایلی مانند خرابی یا گم شدن، قصد خرید کنترلی جدید را دارید سعی کنید که انواعی استاندارد را خریداری نمایید که دارای جعبه و بروشور باشند. با استفاده از دفترچه راهنمای همراه این تجهیزات می توان لیست دستگاه های سازگار با کنترل را به راحتی مشاهده کرد و با مدل تلویزیون خود مطابقت داد. هر چند در بازار برخی از انواع کنترل های آموزش پذیر وجود دارد که می توان برای هر وسیله ای تنظیمات مربوطه در آن ها ذخیره کرد، اما به دلایل از جمله پاک شدن تنظیمات با در آوردن باتری و نیاز به یک کنترل سالم برای تنظیم عملکرد دکمه ها، خرید این قبیل کنترل ها توصیه نمی شود.

سخن پایانی

در این مطلب تلاش شده است تا به صورت مختصر و کاربردی، روش تبدیل گوشی به کنترل تلویزیون بیان شود. همان طور که گفته شد بسته به نوع گوشی موبایل و تلویزیون، روش های متفاوتی برای انجام این کار وجود دارد که مهمترین آن ها شامل به کارگیری درگاه مادون قرمز در موبایل و همچنین استفاده از وای فای یا بلوتوث در کنترل تلویزیون های هوشمند می باشند.

پیکاوکالا

سوالات متداول

  • چگونه می‌توان گوشی هوشمند را به کنترل تلویزیون تبدیل کرد؟

برای تبدیل گوشی هوشمند به کنترل تلویزیون، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که گوشی شما دارای قابلیت مادون قرمز (IR Blaster) است یا امکان اتصال به تلویزیون از طریق وای‌فای یا بلوتوث دارد. سپس می‌توانید اپلیکیشن‌هایی مانند IR Universal Remote یا AnyMote Smart Remote را نصب کرده و مطابق با دستورالعمل‌ها، گوشی خود را به کنترل تلویزیون تبدیل کنید.

  • آیا هر گوشی هوشمندی می‌تواند به کنترل تلویزیون تبدیل شود؟

نه، تنها گوشی‌هایی که دارای قابلیت مادون قرمز (IR Blaster) هستند یا امکان اتصال به تلویزیون از طریق وای‌فای یا بلوتوث دارند، می‌توانند به کنترل تلویزیون تبدیل شوند. همچنین تلویزیون نیز باید این قابلیت‌ها را داشته باشد.

  • آیا نیاز به اتصال اینترنت برای استفاده از گوشی به عنوان کنترل تلویزیون است؟

در صورت استفاده از قابلیت مادون قرمز، نیازی به اتصال اینترنت نیست. اما برای استفاده از قابلیت‌های وای‌فای یا بلوتوث، گوشی و تلویزیون باید به یک شبکه وای‌فای مشترک متصل باشند یا از طریق بلوتوث به یکدیگر متصل شوند.

  • آیا می‌توان تمام ویژگی‌های کنترل تلویزیون را با استفاده از گوشی انجام داد؟

بله، در اکثر موارد می‌توان تمام ویژگی‌های کنترل تلویزیون را با استفاده از گوشی انجام داد، از جمله تغییر کانال، تنظیم صدا، روشن و خاموش کردن تلویزیون و دیگر ویژگی‌های پایه‌ای.

نظر خود را بنویسید

whatsapp