پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

آشنایی با روش تقویت آنتن تلویزیون

آشنایی با روش تقویت آنتن تلویزیون

تقویت آنتن تلویزیون یکی از اقداماتی است که به منظور بهبود کیفیت دریافت سیگنال ها انجام می ‌شود. تلویزیون یکی از لوازم الکتریکی است که بیشترین استفاده را در زندگی روزمره دارد و ممکن است در شرایط مختلفی کیفیت تصویر و صدای آن کاهش پیدا کند. اما با توجه به پیشرفت علم، امکان استفاده از تقویت کننده ها و دیگر روش ها برای بهبود کیفیت تصویر و صدا وجود دارد. در ادامه به بررسی روش تقویت آنتن تلویزیون می پردازیم.

این تقویت کننده ها باعث افزایش دو چندان سطح کیفیت سیگنال های دریافتی شده و به تلویزیون انتقال داده می شوند. از روش های مختلفی برای تقویت آنتن تلویزیون استفاده می شود که باید متناسب با شرایط و مدل آنتن مورد نظر انتخاب شود.

حال اگر تلویزیون شما دچار برفک یا اختلال در تصویر شده است، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید تا 9 روش تقویت آنتن تلویزیون را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

آنتن هوایی تلویزیون

چند روش تقویت آنتن تلویزیون

تقویت آنتن تلویزیون می تواند از طریق روش های مختلف و متنوعی انجام شود که علاوه بر آسان بودن، اغلب بسیار موثر هستند. امواج صوتی و تصویری از طریق آنتن دریافت می شوند و به صورت سیگنال از ایستگاه های پخش امواج منتشر می شوند. این سیگنال ها توسط آنتن دریافت شده و از طریق کابل به تلویزیون منتقل می شوند و در نهایت به صورت صدا و تصویر از صفحه تلویزیون پخش می شوند.
گاهی با جابجایی آنتن یا تغییر مکان و جهت آن، سیگنال ها تقویت می شوند و مشکلات صدا و تصویر رفع می شود. اما در برخی موارد نیاز به استفاده از دیگر روش تقویت آنتن تلویزیون است که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • آنتن تلویزیون در محل مناسب

یکی از عوامل مؤثر در کیفیت سیگنال‌ های دریافتی و تصاویر پخش شده از تلویزیون، مناسب بودن محل نصب آنتن تلویزیون است. ارتفاع نصب آنتن نقش مهمی در تقویت آن دارد. امواج صوتی و تصویری به صورت مستقیم حرکت می‌ کنند و در صورت وجود موانع در مسیر حرکت آن ها، کیفیت سیگنال کاهش می ‌یابد. بنابراین، نصب آنتن در ارتفاع بالاتر، منجر به بهبود کیفیت تصاویر پخش شده خواهد شد.

اطلاع داشته باشید که هر نوع مانعی، از جمله ساختمان ‌ها و دیوارها، که بین آنتن و مرکز انتشار سیگنال قرار دارند، باعث ضعیف شدن این سیگنال ‌ها می ‌شوند. بنابراین بهتر است در این روش تقویت آنتن تلویزیون، آن را در پشت بام یا بالکن نصب کنید، و یا در صورت عدم دسترسی به پشت بام، حداقل کنار پنجره قرار دهید.
توصیه معمول کارشناسان این است که نصب آنتن حداقل ۱۰ تا ۲۰ متر از سطح زمین نصب شود. نصب آنتن تلویزیون در سقف خانه می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

  • انتخاب درست آنتن

با توجه به مکان زندگی خود، می ‌توانید آنتن رومیزی یا آنتن هوایی را انتخاب کنید. آنتن‌ های هوایی معمولاً تصاویر با کیفیت ‌تری را ارائه می‌ دهند، زیرا سیگنال ‌ها را بدون مانع از پشت ‌بام دریافت می‌ کنند. اما در برخی مناطق، آنتن رومیزی نیز کارایی خوبی دارد و تصاویر با کیفیت مناسبی از تلویزیون پخش می کنند.

تیونر تلویزیون

  • تنظیم مجدد تیونر

استفاده از این ترفند ۵ دقیقه‌ ای می‌ تواند بهترین راه برای بهبود تجربه تماشای تلویزیون شما باشد. یک تیونر دیجیتال سیگنال ‌های دریافتی شما را به یک قالب دیجیتال تبدیل می ‌کند که شناسه تلویزیون شما می ‌تواند آن را درک کند. با این حال، بعضی اوقات پخش کننده های تصویر ابرداده ها را تغییر می دهند که این موضوع باعث اختلال در تنظیم تصویر دستگاه تلویزیون می شود.

تیونر این وظیفه را دارد که آنتن تلویزین را تقویت کند و آن را به تصاویر قابل پخش تبدیل کند. ولی تنظیم کننده دیجیتال ممکن است از داده‌ های قدیمی استفاده کند و از این رو اطلاعات کانال صحیح را دریافت نمی‌ کند. در این روش تقویت آنتن تلویزیون، می توانید برای تنظیم مجدد تیونر مراحل زیر را انجام دهید:

  • جدا کردن کابل کواکسیال از تلویزیون خود
  • اسکن کردن کانال تلویزین را انجام دهید
  • مبدل یا جعبه تلویزین را خاموش و جدا کنید
  • دوباره کلیه اتصالات را وصل کنید
  • و در آخر یک بار دیگر کانال ها را اسکن کنید

شما در این روش تنها با انجام دادن چند مرحله ساده می توانید تیونر خود را مججد تنظیم کنید و آنتن تلویزین تقویت شود.

  • بلندتر کردن آنتن تلویزین

افزایش ارتفاع آنتن یک روش تقویت آنتن تلویزیون است. این کار ممکن است باعث بهبود دید واضح از برج های انتقال شود. اگر ارتفاع نصب آنتن صحیح نباشد، قادر به دریافت سیگنال های فرستنده صدا و سیما نخواهد بود. در حالت استاندارد، آنتن باید در نقطه ‌ای قرار بگیرد که هیچ مانعی جلوی آن نباشد. اگر آنتن بالا قرار گیرد، دیگر هیچ مانعی برای دریافت سیگنال وجود نخواهد داشت.

 معمولاً، بهترین ارتفاعی که آنتن باید نصب گردد 10 الی 20 متر از سطح زمین است. اگر سیگنال ‌ها ضعیف باشند می توانید با جابجا کردن آنتن در چند نقطه سیگنال ها را تقویت کنید.

تقویت آنتن تلویزیون با فویل

  • تقویت آنتن با فویل

قبلاً، اضافه کردن فویل به آنتن می ‌توانست اثر رفلکسی ایجاد کرده و میزان سیگنال دریافتی را افزایش دهد. این امر ممکن بود که منجر به افزایش سیگنال ‌های دریافتی برخی از کانال ‌ها شود، اما از طرف دیگر ممکن بود تداخل در دریافت سیگنال کانال‌ های دیگر ایجاد کند. این روش قبلاً بسیار مورد استفاده قرار می‌ گرفت، اما امروزه با روی کار آمدن آنتن های دیجیتالی دیگر این روش تقویت آنتن تلویزیون کاربردی نیست و موجب پخش تصاویر با کیفیت نخواهد شد.

  • طول کابل آنتن

کاهش طول کابل آنتن تلویزیون یکی روش‌ تقویت آنتن تلویزیون است که باعث افزایش کیفیت تصویر و صدا می ‌شود. در بسیاری از مواقع، بلند بودن کابل آنتن عامل اصلی ضعیف بودن سیگنال تلویزیون است. این کار باعث می ‌شود قدرت سیگنال ‌ها در حین رسیدن به تلویزیون به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند. اگر می ‌توانید طول کابل آنتن تلویزیون خود را کوتاه کنید، با کم کردن آن میزان سیگنال دریافتی برای آنتن به شدت بیشتر از قبل خواهد شد  و در نتیجه تصاویر با کیفیت تری را خواهید داشت.

  • قرار گیری آنتن در جهت مناسب

اگر با انجام کارهای گفته شده در بالا همچنان با مشکل ضعیف بودن سیگنال ها مواجه هستید ، بهتر است جهت آنتن تلویزیون را تغییر دهید. در اکثر موارد، هنگام نصب آنتن، به جهت آن توجه نمی‌ شود و قرار گرفتن آنتن در جهات نادرست باعث ضعیف شدن سیگنال می ‌شود. آنتن ‌ها باید در جهت دکل ‌ها قرار بگیرند تا به‌ درستی سیگنال را دریافت کنند. برای انتخاب جهت مناسب، ابتدا محل دکل را پیدا کنید. اگر محل دکل را نمی‌ بینید، می ‌توانید از طریق dtv و fcc جهت مناسب را برای تنظیم کردن آنتن تلویزیون انتخاب کنید.

  • استفاده از دستگاه تقویت کننده آنتن

گاهی حتی اگر ارتفاع آنتن خود را افزایش دهید و تنظیم کنید، ممکن است سیگنال های دریافت شده دوباره ضعیف باشند. در این صورت، سیگنال ممکن است خیلی دور یا ضعیف باشد که باعث تصویر بی کیفیت و نا واضح می شود. در این حالت، استفاده از آمپلی فایر سیگنال می ‌تواند به شما کمک کند تا آنتن تلویزیون را تقویت کنید.

البته لازم به ذکر است که بسیاری از دستگاه هایی که در بازار وجود دارند به صورت سخت افزاری، دارای تقویت کننده آنتن هستند، اما با نصب آمپلی فایر می توانید سیگنال را دو چندان تقویت کنید و تصاویر بسیار بهتری دریافت کنید. البته باید بدانید که عدم صحیح نصب کردن آمپلی فایر موجب شرایط زیر می شود:

  • قدرت آنتن تشدید می یابد
  • تداخل در سیگنال جدید ایجاد می شود
  • موجب اضافه بار خواهد شد
  • تلفات بیش از اندازه

همچنین، نصب نادرست ممکن است بر تداخل سیگنال تلفن همراه تاثیر زیادی بگذارد. بنابراین، در این روش تقویت آنتن تلویزیون باید با دقت نسبت به نصب تقویت کننده یا آمپلی فایر اقدام شود.

نگه داشتن آنتن تلویزیون

  • نصب آنتن کمکی

شاید آنتن شما درست کار کند، اما قادر به گرفتن سیگنال از چندین دکل مختلف نیست. این به معنای آن است که نیاز به آنتن قوی ‌تر یا کمکی دارید. با استفاده از آنتن قوی ‌تر یا کمکی، مطمئن می ‌شوید که از چندین دکل فرستنده تلوزیونی، سیگنال دریافت کرده و تلویزیون شما بهترین سیگنال را برای هر ایستگاه انتخاب می‌ کند. برای بهترین عملکرد، حتماً فاصله حداقل ۱ تا ۲ متری بین آنتن ‌ها را رعایت کنید و سپس آن ها را با استفاده از یک کانکتور سیگنال کواکسیال به یکدیگر وصل کنید.

حتما در این روش از تقویت آنتن تلویزیون به این نکته توجه کنید که از یک تکه کابل برای اتصال آنتن ‌ها به گیرنده استفاده کنید تا از مشکلات فاز جلوگیری کنید. وقتی آنتن‌ ها را تنظیم می‌ کنید، حتماً قبل از وصل کردن آن ها به کانکتور، هر دو آنتن را به طور جداگانه نصب کرده و بررسی کنید. سپس به سادگی کانال را برای هر دو آنتن اسکن کنید و سپس آن ها را ترکیب کنید.

با این روش تقویت آنتن تلویزیون، دستگاه شما ضمن اولویت دادن به بهترین ‌ها از هر دو سیگنال استفاده می کند تا تصاویر با بهترین کیفیت پخش شوند.

دلیل پرش تصویر تلویزیون

تلویزیون یکی از آن وسایل الکترونیکی است که ساعت ها در شبانه روز آن را تماشا می کنیم. در شرایط مختلف ممکن است کیفیت صدای دریافتی خوب نباشد یا با نویز یا تاخیر همراه باشد. آنتن وسیله ای است که برای دریافت سیگنال ها و ارسال آن ها به تلویزیون استفاده می شود. خود آنتن ها در مدل ها و طرح های بسیار متنوعی موجود هستند که با توجه به نیاز ما می توان از آن ها استفاده کرد. از آنجایی که مدل های مختلف این محصول دارای عملکردهای زیادی هستند، هر قابلیت و مشخصاتی برای استفاده در شرایط خاص طراحی شده است. کیفیت آنتن تا حد زیادی بر کیفیت استفاده تاثیر می گذارد، بنابراین در هنگام خرید توجه به چند جنبه برای ساخت آنتن درجه یک ارزش دارد.

اما گاهی با وجود استفاده از بهترین برند و بهترین مدل آنتن موجود در بازار، همچنان مشکلاتی در کیفیت سیگنال های دریافتی وجود دارد. عوامل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد پرش تصویریا چنین مشکلاتی می ‌شود، که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • اولین گزینه کیفیت پایین آنتن تلویزیون است، بنابراین باید یک مارک خوب و با کیفیت بالا خریداری کنید
  • تنظیم ضعیف آنتن از دیگر مواردی است که قطعاً سیگنال دریافتی را تحت تأثیر قرار می دهد.
    اگر برق درگیر باشد و کیفیت پایین باشد یا کابل کواکسیال خوب نباشد، سیگنال همچنان به دلیل مشکلات اتصال ضعیف خواهد بود
  • اگر تیونر گیرنده دیجیتال و گیرنده آن تنظیم نشده باشد یا حتی اگر تیونر معیوب باشد در این صورت مشکلی در تیونر باعث سردرگمی گیرنده می شود و در نتیجه با پرش تصویر مواجه خواهید شد
  • گاهی اوقات اگر فرکانس اشتباه باشد یا مشکلی وجود داشته باشد در برقراری ارتباط با برج پخش تصویر، مشکل ایجاد می شود. اما برای مقابله با همه این مشکلات بهترین راه ممکن استفاده از روش تقویت آنتن تلویزیون است. با این روش های گفته شده قادر خواهید بود با تمام ضعف ها و مشکلات تصویر تلویزین مقابله کنید.

تماشای فوتبال در تلویزیون

سخن پایانی

در این مقاله، به تحلیل روش های تقویت سیگنال تلویزیون پرداختیم. تغییر مسیر آنتن، افزایش ارتفاع آنتن، استفاده از آنتن های با کیفیت، قرار گرفتن آنتن در جهت مناسب، تنظیم تیونر و ... از روش ‌های تقویت آنتن تلویزیون هستند که می توانید انجام دهید. اگر با انجام این روش ها همچنان مشکل سیگنال باقی بماند، می توانید برای تعمیر تلویزیون به وب سایت ما یا کارشناسان ما در همین صفحه ارتباط برقرار کنید. مجموعه ما نیروهای متخصص خود را برای تعمیر تلویزیون به محل شما اعزام می کند. با استفاده از قطعات با کیفیت و اورجینال تعمیر تلویزیون شما را در کوتاه ترین زمان انجام خواهیم داد. امیدوارم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

پیکاوکالا

 

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp