پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

طرز کار آنتن چگونه است ؟ نحوه کار آنتن تلویزیون و انواع آن

طرز کار آنتن چگونه است ؟ نحوه کار آنتن تلویزیون و انواع آن

به احتمال زیاد تاکنون برایتان سوال شده که آنتن تلویزیون چگونه کار می کند؟ در اصل آنتن ها، یک وسیله  فلزی هستند که  به شکل میله های فلزی ساخته شده و توانایی جذب امواج ماکروویوی و رادیویی را دارا هستند. این نوع آنتن های گیرنده یک نوع وسیله ارتباطی محسوب شده و در انواع مختلف، جهت جذب سیگنال های قوی و ضعیف کاربرد دارند. در ادامه به بررسی طرز کار آنتن تلویزیون پرداخته و با انواع مدل ها و ویژگی های آن ها، بیشتر آشنا خواهیم شد.

آنتن چیست؟

 قبل از آنکه به بررسی نحوه کار آنتن بپردازیم؛ بهتر است در ابتدا بدانید آنتن چیست. تصور کنید در یک ایستگاه رادیویی مستقر شده اید و می خواهید پیام خود را به دور دست ها برسانید، فردی که قصد دارید پیام خود را به آن برسانید، می تواند پیام شما را از طریق آنتن ها دریافت نماید. آنتن ها وسیله هایی می باشند که، توانایی جذب امواج الکترومغناطیسی و تبدیل آن به صورت امواج الکتریکی در سیم را دارند. جنس آنتن از فلزاتی با وزن کم و سبک همانند آلومینیوم ساخته می شود. این فلز از مقاومت مکانیکی و مقاومت بالا در برابر آب و هوا و جو برخوردار می باشد و همین امر سبب شده تا در ساخت آنتن ها از آن استفاده نمایند.

یک آنتن در اندازه بزرگ

در آنتن ها بخشی به نام گیرنده وجود دارد که در طرز کار آنتن نقش اساسی ایفا می کند. گیرنده توسط یک خازن و همچنین یک سلف در بهبود و تقویت امواج نقش دارد. در گیرنده های اصلی شاخه هایی هستند که در پشت قرار دارند و به عنوان بازتاب کننده امواج  کاربرد دارند و شاخک های واقع در قسمت جلویی به عنوان کمک کننده در جذب و دریافت امواج ضعیف تر و کم  فرکانس تر نقش دارند.

آنتن تلویزیون چیست؟

یکی از آنتن های پرکاربرد که همگی ما بارها آن را به چشم دیده ایم، آنتن های تلویزیونی است. آنتن تلویزیون یک دستگاه الکترونیکی است که برای دریافت سیگنال ‌های تلویزیونی از ایستگاه‌ های پخش استفاده می ‌شود. این دستگاه با گرفتن سیگنال ‌های هوایی که شامل تصاویر و صداهای برنامه ‌های تلویزیونی هستند، آن‌ ها را به تلویزیون منتقل می‌ کند. انواع مختلفی از آنتن ‌های تلویزیونی وجود دارد که برای دریافت انواع مختلف سیگنال‌ ها، از جمله آنالوگ، دیجیتال و اچ‌ دی (HD) طراحی شده ‌اند.

انواع آنتن های هوایی و رومیزی تلویزیون در کنار یکدیگر

انواع آنتن های تلویزیونی

آنتن ها انواع گوناگونی دارند که با توجه به نوع تلویزیون و نوع طرز کار آنتن به انواع مختلفی طبقه بندی می شوند، انواع آنتن تلویزیون به شرح زیر می باشند:

  • آنتن هوایی

اولین نسل از آنتن های تولید شده، آنتن های هوایی می باشند؛ اما این بدین معنا نیست که این نوع آنتن ها از تکنولوژی های ویژه ای بهره مند نشده اند و هنوز به صورت اولیه می باشند. بلکه  آنتن های هوایی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به علت قرار گیری در محیط خارج از خانه، باید کیفیت بسیار بالایی داشته باشند تا دریافت اطلاعات به شیوه ای مطلوب انجام شود.

این نوع آنتن ها نسبت به آنتن هایی که در محیط خانه قرار می گیرند، سگینال ها را بهتر دریافت می نمایند، به همین دلیل در مناطقی که سیگنال ضعیف در جریان است از این نوع آنتن ها استفاده می شود. با توجه به موارد گفته شده می توان دریافت که به چه علت خرید آنتن هوایی از گذشته تاکنون پرطرفدار بوده است. لازم به ذکر است که آنتن های هوایی خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که از جمله آن ها می توان به آنتن گردان و ثابت اشاره کرد.

آنتن هوایی ثابت تلویزیون

آنتن ثابت

از این سبک آنتن ها جهت استفاده در محیط های باز مانند مراکز اداری و بام خانه ها استفاده می شود. این نوع آنتن ها برای مکان هایی که سیگنال به صورت قابل قبول و یا قوی دریافت می شوند استفاده می گردد. در صورتی که قصد دارید از آن ها استفاده کنید؛ توجه داشته باشید که پس از تنظیم آن امکان تغییر جهت به منظور دریافت بهتر سیگنال وجود ندارد.

آنتن گردان

آنتن های هوایی گردان ضمن نصب شدن در محیط های آزاد به صورت اتوماتیک و یا به صورت دستی امکان تنظیم دارند. وجود این ویژگی سبب شده حتی در سخت ترین نقطه جهت سیگنال دهی شبکه های مختلف از آن ها بهره برداری شود. برای تلویزیون هایی در مناطقی با سیگنال ضعیف، استفاده از آنتن های گردان پیشنهاد می شود.

نمونه ای از آنتن های دو شاخه ای رومیزی تلویزیون

  • آنتن رومیزی

به نوعی از آنتن ها که روی میز قرار می گیرند؛ آنتن رومیزی می گویند. این مدل آنتن ها در ساختمان های بلند و آپارتمان های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند و در نزدیکی تلویزیون نصب شده و به آسانی می توان آن ها را تنظیم کرد. معمولا قیمت خرید آنتن رومیزی مناسب بوده و می توانند نویزها را به خوبی حذف کنند.

آنتن تلویزیون چگونه کار می کند؟

آنتن تلویزیون چگونه کار می‌کند؟ این سوال به یکی از اساسی‌ ترین بخش‌ های فناوری ارتباطی مربوط می‌ شود. به طور خلاصه، طرز کار آنتن تلویزیون، با گرفتن سیگنال‌ های الکترومغناطیسی از هوا و تبدیل آن ‌ها به سیگنال ‌های الکتریکی که تلویزیون می ‌تواند آن ‌ها را به تصاویر و صدا تبدیل کند، انجام می‌ شود. در ادامه، به توضیح دقیق ‌تری از این فرآیند می ‌پردازیم:

  1. دریافت سیگنال‌ های هوایی: ایستگاه ‌های پخش تلویزیونی سیگنال ‌هایی را به صورت امواج الکترومغناطیسی در فضا پخش می‌ کنند. آنتن تلویزیون این امواج را دریافت می ‌کند.
  2. تبدیل سیگنال ‌ها به سیگنال ‌های الکتریکی: وقتی امواج الکترومغناطیسی به آنتن برخورد می ‌کنند، در آنتن جریان‌ های الکتریکی کوچکی ایجاد می ‌شوند. این جریان ‌ها سیگنال ‌های الکتریکی را تولید می‌ کنند که حاوی اطلاعات تصویر و صدای برنامه‌ های تلویزیونی هستند.
  3. انتقال سیگنال ‌های الکتریکی به تلویزیون: سیگنال ‌های الکتریکی تولید شده توسط آنتن از طریق کابل به تلویزیون منتقل می‌ شوند.
  4. پردازش سیگنال‌ ها توسط تلویزیون: تلویزیون این سیگنال ‌های الکتریکی را پردازش می‌ کند و آن‌ ها را به تصاویر و صدایی که ما می ‌بینیم و می ‌شنویم تبدیل می ‌کند.
  5. تنظیم و بهینه ‌سازی آنتن: برای دریافت بهترین سیگنال ممکن، گاهی اوقات نیاز است که جهت یا موقعیت آنتن تنظیم شود تا بهترین دید نسبت به ایستگاه پخش را داشته باشد.

در کل، نحوه کار آنتن تلویزیون بر اساس اصول فیزیکی پایه ‌ای است که اجازه می ‌دهد، سیگنال ‌های الکترومغناطیسی از فاصله ‌های دور دریافت، و به سیگنال ‌های قابل فهم برای تلویزیون تبدیل شوند.

آنتن تی وی

چرا آنتن ها شکل های متفاوتی دارند؟

آنتن‌های تلویزیون به دلایل مختلفی شکل ‌های گوناگونی دارند، که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده ‌اند. عوامل متعددی در تعیین شکل آنتن ‌ها موثر هستند که عبارتند از:

  1. نوع سیگنال: شکل آنتن ‌ها بر اساس نوع سیگنالی که قرار است دریافت کنند، متفاوت است. برخی برای دریافت سیگنال ‌های VHF (بسیار بالافرکانس) و برخی دیگر برای UHF (فرابالافرکانس) طراحی شده‌ اند. برخی آنتن‌ ها نیز به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که هر دو نوع سیگنال را دریافت کنند.
  2. محدوده فرکانسی: آنتن ‌های مختلف برای دریافت محدوده ‌های متفاوتی از فرکانس‌ ها طراحی شده ‌اند. شکل آنتن تأثیر زیادی در محدوده فرکانسی که می ‌تواند به خوبی دریافت کند، دارد.
  3. محیط استفاده: آنتن ‌هایی که برای استفاده در محیط‌ های داخلی طراحی شده ‌اند معمولاً کوچک تر و ظریف ‌تر هستند، در حالی که آنتن‌ های خارجی ممکن است بزرگ تر و قوی ‌تر باشند تا بتوانند سیگنال ‌های ضعیف‌ تر را دریافت کنند.
  4. جهت‌گیری: برخی از آنتن ‌ها جهت‌ دار هستند و باید به سمت ایستگاه پخش تنظیم شوند، در حالی که برخی دیگر غیرجهت ‌دار هستند و می ‌توانند سیگنال ‌ها را از جهات مختلف دریافت کنند. شکل آنتن ‌ها بر اساس این ویژگی ‌ها نیز متفاوت است.
  5. طراحی برای بهینه ‌سازی: شکل آنتن می ‌تواند برای بهینه ‌سازی دریافت سیگنال در شرایط خاص، مانند کاهش نویز یا بهبود کیفیت سیگنال، طراحی شود.

فاکتور های مهم در خرید آنتن تلویزیون

توجه به نکات جزئی به شما در هنگام خرید آنتن مناسب و کاربردی کمک بسیار زیادی می کند، برخی نکات راهنمای خرید آنتن تلویزیون عبارتند از:

  • میزان فاصله مکانی که قصد دارید آنتن را در آن نصب نمایید با مرکز ارسال سیگنال
  • قدرت و میزان توان آنتن در دریافت سیگنال های ارسالی
  • برند آنتن که قصد خرید آن را دارید.
  • داشتن سیستم تقویت کننده سیگنال در آنتن
  • دارا بودن گارانتی و خدمات پس از فروش

توجه به موارد بالا و همچنین طرز کار آنتن به شما کمک می کند تا خریدی مطمئن و راحت را تجربه نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص طرز کار آنتن تلویزیون توضیح داده شد. در صورتی که می خواهید کیفیت تصویر تلویزیون خود را افزایش دهید، می توانید از آنتن های گوناگون استفاده نمایید؛ اما برای انتخاب آنتنی مناسب باید موارد بسیاری از جمله نوع آنتن انتخابی، فاصله تا مرکز ارسال سیگنال و نوع تلویزیون خود را مدنظر قرار دهید. شما می توانید برای خرید آنتن رومیزی و خرید آنتن هوایی از فروشگاه معتبر پیکاوکالا اقدام نمایید و بر اساس بودجه خود و همچنین نیاز تلویزیون خود این محصول را تهیه کنید.

منبع: electronicdesign

پیکاوکالا

سوالات متداول

  • نوع موج دریافتی توسط آنتن کدام است؟

توانایی جذب امواج ماکروویوی و رادیویی را دارا هستند.

  • اولین نسل از آنتن های تولید شده کدام مدل است؟

آنتن های هوایی اولین نسل از آنتن ها هستند.

  • فاکتورهای مهم در هنگام خرید آنتن تلویزیون چيست؟

برند آنتن که قصد خرید آن را دارید، داشتن سیستم تقویت کننده سیگنال در آنتن، دارا بودن گارانتی و خدمات پس از فروش سه فاكتور مهم هستند.

نظر خود را بنویسید

whatsapp