پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

مقایسه تلویزیون با پروژکتور | بررسی 8 مورد

مقایسه تلویزیون با پروژکتور | بررسی 8 مورد

اگر هنوز نمی دانید پروژکتور بهتر است با تلویزیون، ما تصمیم گیری را برایتان آسان تر خواهیم کرد. در این مقاله، با مقایسه تلویزیون با پروژکتور به شما کمک می کنیم تا تصمیم منطقی تری برای خرید سیستم نمایش خانگی خود بگیرید. اگر تصمیم به خرید تلویزیون گرفتید به شما خرید محافظ صفحه تلویزیون را برای محافظت از صفحه نمایش خود، توصیه می کنیم.

به این نکته توجه کنید که نمی توان گفت کدامیک از این دو بهتر است. همه چیز به شرایط زندگی و بودجه شما بستگی دارد.

انتخاب برتر برای نمایش خانگی

اگر به دنبال خرید یک سیستم نمایشی مجهز خانگی هستید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که تلویزیون بهتر است یا پروژکتور؟ پروژکتورها در سال های اخیر امکانات شگفت انگیزی پیدا کرده اند و با قیمت مناسب تری به فروش می رسند.

از طرف دیگر، تلویزیون ها نیز پیشرفت قابل توجهی داشته اند. تلویزیون ها ازنظر صفحه نمایش، کیفیت و وضوح تصویر روز به روز بزرگ تر و بهتر می شوند. برای مقایسه تلویزیون با پروژکتور باید آن ها را از جنبه های مختلف بررسی کرد.  

اندازه صفحه نمایش

از دلایل اصلی محبوبیت پروژکتورها در مقایسه تلویزیون با پروژکتور می توان به اندازه صفحه نمایش اشاره کرد. پروژکتورها از صفحه نمایش بزرگ تری در قیاس با اکثر تلویزیون ها برخوردار هستند. در نتیجه، اگر کسی به دنبال صفحه نمایش بسیار بزرگ می گردد، پروژکتور گزینه منطقی تری نسبت به تلویزیون به حساب می آید.

البته نمی توان از این نکته غافل شد که در سال های اخیر، تفاوت اندازه صفحه نمایش تلویزیون با پروژکتور به طور غیر قابل تصوری کم شده است. تلویزیون های جدید با صفحه نمایش 80 یا حتی 100 اینچ تولید می شوند. به عبارت دیگر، اندازه صفحه نمایش تلویزیون ها و پروژکتورها را می توان تقریباً یکسان دانست.

با توجه به پیشرفت های شگفت انگیز در تکنولوژی ساخت تلویزیون، برای مقایسه تلویزیون با پروژکتور باید بگوییم می توان انتظار صفحه نمایش های بسیار بزرگ تر از این را هم داشت. با این وجود، دو فاکتور فضای خانه و قیمت می توانند خرید چنین تلویزیون هایی را چالش برانگیز کنند. با کوچک تر شدن فضای خانه، استفاده از تلویزیون هایی با صفحه نمایش بسیار بزرگ منطقی به نظر نمی رسد. از سوی دیگر، این نوع تلویزیون ها با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسند.

مقايسه پروژكتور با تلويزيون

روشنایی

میزان روشنایی محیط تاثیر بسیار زیادی در مقایسه تلویزیون با پروژکتور دارند. همانطور که می دانید، پروژکتورها تنها در اتاق های کاملاً تاریک قادر به ارائه تصاویر باکیفیت هستند. اتاق های بسیار روشن نیاز به پروژکتورهایی با شدت روشنایی بیشتر دارند. شدت روشنایی پروژکتورها با قیمت آن ها رابطه مستقیمی دارد. هر چه شدت روشنایی بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود.

در مقابل، تلویزیون ها را می توان در اتاق های روشن به راحتی استفاده کرد. در نتیجه، تلویزیون ازنظر روشنایی از پروژکتورها پیشی می گیرد چراکه خرید پروژکتورها با شدت روشنایی بالا صرفه اقتصادی ندارد. خرید پروژکتورها تنها زمانی منطقی به نظر می رسد که اتاق محل نصب کاملاً تاریک باشد.

کنتراست

عامل دیگر در مقایسه تلویزیون با پروژکتور کنتراست است. پروژکتورها معمولاً دارای نسبت کنتراست بسیار بالایی هستند. البته، نمی توان تاثیر شفافیت بر کنتراست را نادیده گرفت. کنتراست پروژکتورها زمانی خوب خواهد بود که در اتاق کاملاً تاریک قرار گرفته باشند. در غیر اینصورت، نمی توان انتظار کنتراست خوب از آن ها داشت. از سوی دیگر، کنتراست تلویزیون ها به گونه ای تنظیم می شود که بر روشنایی محیط پیرامون خود غلبه کنند.

به طور کلی، پروژکتور تنها برای تماشا تصاویر در اتاق تاریک بکار می رود در حالی که از تلویزیون می توان در محیط روشن نیز استفاده کرد. بنابراین، انتخاب با خود شماست.

وضوح

رزولوشن یا وضوح تصویر از دیگر موارد مقایسه تلویزیون با پروژکتور به شمار می رود که هنگام خرید تلویزیون یا پروژکتور باید مدنظر قرار گیرد. این موضوع حتی بر قیمت تلویزیون یا پروژکتور تاثیر می گذارد. امروزه، تلویزیون های مدرن و پروژکتورها با رزولوشن 4k ساخته می شوند. البته، این نوع تلویزیون ها در برابر تلویزیون های معمولی با قیمت بیشتری به فروش می رسند. کیفیت تصویر 4k به گونه ای است که تشخیص پیکسل ها در صفحه نمایش های بسیار بزرگ غیرممکن به نظر می رسد.

با این وجود، کیفیت 4k در صفحه نمایش تلویزیون های کوچک بکار نمی رود زیرا جای دادن این تعداد پیکسل در چنین تلویزیون هایی امکان پذیر نخواهد بود. پروژکتورهای HD به دلیل برخورداری از صفحه نمایش بسیار بزرگ، کیفیت تصویر و وضوح فوق العاده خوبی دارند. اگرچه، این اختلاف با نزدیک تر شدن اندازه صفحه نمایش تلویزیون ها به پروژکتورها دیگر چشمگیر نخواهد بود. بنابراین برای مقایسه تلویزیون با پروژکتور در ابعاد مشابه کاربرد ندارد.

پروژكتور بهتر است يا تلويزيون

دقت رنگ

دقت رنگ خوب ازجمله ویژگی های مثبت اکثر پروژکتورها به شمار می رود. حتی پروژکتورهایی با قیمت نه چندان بالا نیز از دقت رنگ قابل قبولی برخوردار هستند. به این نکته توجه داشته باشید که دقت رنگ به نوع پروژکتور بستگی دارد. از سوی دیگر، تلویزیون هایی با دقت رنگ خوب با قیمت بالایی به فروش می رسند زیرا سیستم پردازش بهتری دارند.

به طور کلی، دقت رنگ تلویزیون هایی با رزولوشن 4k بسیار نزدیک به دقت رنگ پروژکتورهاست. در نتیجه، نمی توان گفت کدامیک از این دو دقت رنگ بهتری دارند. در مقایسه تلویزیون با پروژکتور اگر قیمت برایتان مسئله نیست، پروژکتورهای مجهز به کنترل نور می توانند تجربه بی نظیری از کیفیت تصویر را در اختیارتان قرار دهند.

نصب و راه اندازی

نصب و راه اندازی تلویزیون ها بدون شک از پروژکتورها ساده تر خواهد بود. با وجود شکننده بودن تلویزیون های بزرگ، راه اندازی و استفاده از آن ها بسیار راحت است که این موضوع هنگام مقایسه تلویزیون با پروژکتور مطرح است. این سادگی را می توان حتی در نحوه تنظیم تلویزیون نیز مشاهده کرد. اکثر این تنظیمات را می توان از طریق ریموت کنترل تلویزیون ها انجام داد. بسیاری از افراد ترجیح می دهند تلویزیون را روی دیوار نصب کنند. حتی نصب تلویزیون روی دیوار نیز به سادگی قابل انجام خواهد بود.

در مقابل، پروژکتورها از نظر نصب و راه اندازی بسیار پیچیده هستند. به عبارت دیگر، نصب و راه اندازی آن باید توسط یک شخص کاربلد و باتجربه انجام شود. از سوی دیگر، پروژکتورها باید در مکان مناسب نصب و راه اندازی شوند چراکه صفحه نمایش آن ها بسیار بزرگ است. به همین دلیل، راه اندازی پروژکتورها نیاز به نصاب حرفه ای دارد و با هزینه همراه خواهد بود.

پروژكتور

کیفیت صدا

در حالت کلی اسپیکرهای تعبیه شده در تلویزیون ها دارای کیفیت صدا بسیار بهتری نسبت به پروژکتورها هستند. به عبارت دیگر، اسپیکرهای داخلی تعبیه شده در اکثر تلویزیون ها، کیفیت صدا و قدرت قابل قبولی دارند. برخی از پروژکتورها نیز مجهز به اسپیکر داخلی هستند اما کیفیت صدا آن ها قابل مقایسه با اسپیکرهای داخلی تلویزیون ها نیست.

اگر از پروژکتور استفاده می کنید و کیفیت صدا برایتان بسیار اهمیت دارد، حتماً باید سیستم اسپیکر مستقل نصب کنید. هنگام مقایسه تلویزیون با پروژکتور دقت داشته باشید که خرید تجهیزات سیستم اسپیکر می تواند پرهزینه باشد، اما تجربه بی نظیری از سینمای خانگی را در اختیار مخاطب قرار می دهد. در مجموع، کیفیت صدا تلویزیون ها در مقایسه با پروژکتورهای مجهز به اسپیکر داخلی بسیار بهتر است.

طول عمر استفاده

از مهم ترین معایب پروژکتورها، استفاده از لامپ به عنوان منبع نور است. طول عمر پروژکتورها به طول عمر این لامپ ها بستگی دارد. لامپ پروژکتورها با گذشت زمان از بین می روند و تعویض آن ها بسیار هزینه بر خواهد بود. به همین دلیل، هنگام خرید حتماً باید طول عمر لامپ پروژکتورها را به دقت بررسی کنید و این نکته از مقایسه تلویزیون با پروژکتور را مدنظر داشته باشید. این موضوع شاید در ابتدا بی اهمیت به نظر رسد اما در نهایت بر طول عمر پروژکتور تاثیر منفی خواهد داشت.

تلویزیون ها، هزینه نگهداری بسیار کمتری در مقایسه با پروژکتورها دارد. علاوه بر این، مشکلات ناگهانی کمتری برای تلویزیون ها رخ می دهد. از سوی دیگر، تعداد تعمیرکاران تلویزیون بسیار زیاد است و تعویض قطعات آن نیز راحت انجام می شود.

مقايسه طول عمر پروژكتور و تلويزيون

سخن پایانی

تصمیم گیری در مورد این که تلویزیون بهتر است یا پروژکتور، کار چندان آسانی نخواهد بود. هر یک از آن ها نکات مثبت و منفی خاص خود را دارد. در نتیجه، تصمیم گیری با خود شماست. با مقایسه تلویزیون با پروژکتور و بررسی جوانب مختلف می توانید به یک گزینه مناسب برسید.

شما کدامیک را ترجیح می دهید؟ تلویزیون یا پروژکتور؟

منبع : cnet

پيكاوكالا

سوالات متداول

دقت رنگ پروژکتور بهتر است یا تلویزیون؟

به طور کلی پروژکتور دقت رنگ بهتری دارد.

طول عمر کدام یک بالاتر است؟

در صورت نگهداری مناسب تلویزیون از طول عمر بیشتری برخوردار است.

كيفيت صدا پروژکتور بهتر است یا تلویزیون؟

در حالت کلی اسپیکرهای تعبیه شده در تلویزیون ها دارای کیفیت صدا بسیار بهتری نسبت به پروژکتورها هستند.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp