پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

آنتن تلویزیون چیست و چگونه کار می کند؟

آنتن تلویزیون چیست و چگونه کار می کند؟

آنتن یک وسیله یا ساختار فلزی است که امواج الکترومغناطیسی را دریافت یا ارسال می‌ کند. این وسیله ارتباطی در اندازه‌ ها و اشکال متنوعی یافت می ‌شود. از آنتن ‌های عادی و کوچک روی بام ‌ها گرفته تا آنتن ‌های بسیار بزرگ ماهواره ‌ای که توانایی دریافت امواج و سیگنال‌ ها از میلیون‌ ها مایل فاصله را دارند. در ادامه توضیح می ‌دهیم آنتن تلویزیون چیست و انواع مدل های آن را بررسی می کنیم.

حتما شما هم آنتن‌ های تلویزیونی مشابه شکل شاخک حشرات دیده ‌اید. به‌این دلیل است که اسم این وسیله را آنتن گذاشته‌اند. چراکه معنی لغوی این کلمه با ریشه فرانسوی، شاخک است.

آنتن چیست؟

برای این‌که بدانیم آنتن تلویزیون چیست باید توضیحاتی در مورد آنتن مطالعه کنیم. به‌طور کلی آنتن یک نوع مبدل است که جریان الکتریکی را به امواج الکترو مغناطیسی یا بالعکس تبدیل می ‌کند. آنتن ‌ها می ‌توانند انواع امواج الکترومغناطیسی ارسال یا دریافت کنند. این امواج شامل امواج رادیویی، مایکروویو،  تابش مادون قرمز و حتی امواج طیف نور مرئی است.

آنتن هوایی تلویزیون

آنتن ‌ها در دو دسته گیرنده یا فرستنده طبقه ‌بندی می‌ شوند. همچنین برخی از آنتن‌ ها توانایی ارسال و دریافت امواج را دارند. به‌طوری که یک آنتن فرستنده جریان الکتریکی را دریافت می‌ کند و آن را به امواج EM یا همان الکترومغناطیسی با فرکانس مخصوصی تبدیل می‌ کند. این امواج از طریق هوا در بیرون پخش می ‌شوند و آنتن‌ های گیرنده می توانند این‌ امواج را دریافت کنند.

همچنین آنتن ‌های گیرنده امواج EM را از طریق هوا دریافت می‌ کنند. آنتن این امواج را به جریان تبدیل می ‌کند و آن به رادیو انتقال می ‌دهد. رادیو جریان ‌ها را تقویت می ‌کند وآن‌ ها را از طریق بلندگوها پخش می ‌کند.

آنتن تلویزیون چیست؟

آنتن تلویزیون در دسته آنتن ‌های گیرنده قرار می‌ گیرد. آنتن تلویزیون مانند همه آنتن ‌ها از فلز ساخته می ‌شود. همچنین انواع و اشکال متنوعی دارند. این وسیله ارتباطی، امواج تلویزیونی با فرکانس مخصوص را دریافت می ‌کنند. به‌ طوری که آنتن جریان ‌هایی با انرژی کم را از امواج می ‌گیرد و به تلویزیون انتقال می ‌دهد. تلویزیون سیگنال‌ های دریافت شده را تقویت می‌ کند و اطلاعات مربوط به تصویر و صدا را تشخیص می‌ دهد. سپس آن ‌ها را از طریق نمایشگر و بلندگوها پخش می‌ کند.

تاریخچه آنتن های تلویزیونی

می‌ توان گفت اولین جرقه ساخت آنتن تلویزیونی در دهه 1830 میلادی و با انجام آزمایش ‌هایی مربوط به امواج مغناطیسی و انتقال انرژی اتفاق افتاد. در سال 1886، هنری هرتز اولین اتصال بی‌ سیم را ایجاد کرد که در آن از آنتن دوقطبی برای تولید جریان الکتریکی استفاده می ‌شد. همچنین در اوایل سال 1900، مارکونی آنتن‌ هایی را ساخت که در آن سیم کشی از طریق وسیله هایی شبیه به بادبادک انجام می ‌شد.

در طی سال 1952 آنتن هایی به شکل H به خانه‌ های بریتانیا ارائه شد. این آنتن ‌های عجیب در ارتفاع بسیار بالایی نصب می‌ شدند. علاوه‌بر این، در سال 1970 آنتن ‌های پچ ساخته شدند. آنتن ‌های پچ از این‌ نظر خاص بودند که به متخصصان تلویزیونی اجازه می‌ دادند محتوای مورد نظر را به‌صورت مستقیم روی برد مدار منتشر کنند. در ضمن از این نوع فناوری در تلفن همراه نیز استفاده می ‌شود. امروزه آنتن‌ های مایکرواستریپ تولید مجدد این نوع آنتن را ممکن کرده است.

کنترل کردن آنتن تلویزیون با دستگاه ریموت

آنتن داخلی تلویزیون چیست؟

آنتن ‌های داخلی برای استفاده در داخل خانه ساخته شده ‌اند. چراکه مقاومت کافی در برابر باد و باران و سایر شرایط بیرون از خانه را ندارد. این آنتن ‌ها اغلب مسطح هستند و اشکال مختلفی دارند. همچنین آنتن داخلی 4 نوع اصلی دارد که شما می‌ توانید طبق دیزاین و کاربرد آن نوع مناسب را انتخاب کنید.

 1.آنتن گیرنده لگاریتمی؛ این نوع آنتن بسیار شبیه به آنتن خارجی است و مانند آن یک عنصر خارجی با قابلیت جهت گیری دارد. آنتن لگاریتمی قوی ‌ترین گیرنده در مقایسه با سایر آنتن ‌های داخلی محسوب می‌ شود.

2.آنتن تلویزیونی تک قطبی؛ آنتن تک قطبی شامل یک عنصر عمودی ضخیم و پایه گرد مغناطیسی است.

3.آنتن حلقوی؛ این آنتن به‌ شکل دایره است و پایه تخت و صاف دارد.

4.آنتن تخت؛ این نوع آنتن معمولا روی پایه، دیوار و پنجره نصب می ‌شود.

علاوه ‌بر این، آنتن‌ های داخلی ظاهری زیبا و مدرن دارند. اندازه کوچک آن باعث می ‌شود مناسب آپارتمان ‌ها و خانه‌ های با فضای کوچک باشد. با این‌ حال آنتن‌ های داخلی قدرت دریافت سیگنال کمتری نسبت به آنتن‌ های خارجی دارد.

انواع آنتن تلویزیون

آنتن ‌های تلویزیون برای دریافت سیگنال‌ های دیجیتال و آنالوگ استفاده می‌ شود. اکثر آنتن ‌ها توانایی دریافت هردو سیگنال را دارند. با این‌حال برخی از آنتن‌ ها برای دریافت سیگنال خاص طراحی شده است. همچنین همانطور که قبلا گفته شد، آنتن ‌ها  اندازه‌ ها و انواع مختلفی دارند. به ‌طوری که بعضی از آن ها در بیرون از خانه نصب می ‌شوند و برخی در داخل خانه کاربرد دارند. در این بخش به معرفی انواع آنتن تلویزیون می پردازیم.

· هوایی

· رومیزی

· آنتن سرخود

· میله‌ ای

آنتن سفید رنگ تلویزیون

انتخاب بهینه آنتن تلویزیون

توصیه می ‌کنیم در هنگام انتخاب آنتن تلویزیون بودجه و محل زندگی خود را در نظر بگیرید. همانطور که در قسمت قبل گفته شد آنتن‌ های داخلی فضای کمی را اشغال می ‌کنند و می ‌توانید با هزینه کمی آن را تهیه کنید. اگر در آپارتمان زندگی می ‌کنید یا قصد عوض کردن خانه دارید، انواع آنتن ‌های رومیزی برای شما مناسب است.

همچنین اگر در منطقه‌ ای زندگی می ‌کنید که قدرت سیگنال پایینی دارد و فضای کافی برای آنتن  دارید، آنتن‌ های فضای باز یا هوایی بخرید. این آنتن ‌ها قدرت دریافت سیگنال زیادی دارند.

نکات مهم انتخاب آنتن تلویزیون چیست؟

برای انتخاب آنتن تلویزیون استاندارد و متناسب از میان گزینه ‌های موجود، فاکتورهایی وجود دارد که توجه به آن ضروری است. در این بخش فاکتورها و نکات مهم راهنمای خرید آنتن تلویزیون را بیان می‌ کنیم.

قدرت گیرندگی امواج

یکی از مهم ‌ترین فاکتورها در هنگام خرید آنتن تلویزیون میزان قدرت گیرندگی امواج است. معمولا قدرت امواج در مناطق مختلف متفاوت است. به‌ طوری‌ که آنتن‌ های داخل شهر به ‌دلیل وجود تعداد زیادی ایستگاه‌ های فرستنده تلویزیونی، گیرندگی بهتری دارند.

 بنابراین می ‌توانید هر نوع آنتن را نصب کنید. اما در صورت پایین بودن قدرت دریافت سیگنال در محل زندگیتان، بهتر است از آنتن ‌های هوایی یا رومیزی با کیفیت بالا استفاده کنید.

نوع آنتن

آنتن ‌ها مدل‌ های متنوعی دارند. زیرا هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده ‌اند. بنابراین، توصیه می ‌کنیم قبل از خرید، ویژگی ‌ها، مزایا و معایب هر یک را بررسی کنید تا بدانید مناسب ‌ترین نوع آنتن تلویزیون چیست.

تقویت کننده

برخی آنتن ‌ها قابلیت تقویت‌ کنندگی سیگنال را دارند و برای دریافت امواج با فرکانس پایین یک انتخاب بسیار مناسب و مفید به ‌شمار می ‌روند. علاوه‌ بر این، کیفیت تصویر و صدای ایجاد شده را بهبود می ‌بخشند. با این‌حال این نوع آنتن معایبی نیز دارد. زیرا باعث ضعیف شدن سیگنال‌ های فرکانس بالا می شود. همچنین برخی مواقع نویز ایجاد می ‌کند.

برند

یکی دیگر از فاکتور‌هایی که باید هنگام انتخاب آنتن تلویزیون دقت کنید، برند آنتن است. برندی را انتخاب کنید که قبلا در منطقه زندگی شما آزمایش شده باشد. همچنین مطمئن شوید که توانایی دریافت همه کانال‌های تلویزیونی را دارد. علاوه ‌بر این، بهتر است برند شناخته شده‌ای را انتخاب کنید تا در صورت بروز مشکل متخصصان با نحوه تعمیر آن آشنایی داشته باشند. بنابراین، قبل از انتخاب بررسی کنید که بهترین برند آنتن تلویزیون چیست.

گارانتی

در هنگام خرید آنتن دقت کنید که گارانتی یا ضمانت‌ نامه داشته باشد. وجود گارانتی کیفیت آنتن خریداری شده را تضمین می‌ کند. همچنین در صورت خراب شدن آنتن، شرکت آن را بدون هیچ هزینه ‌ای تعمیر یا تعویض می ‌کند. البته مطالعه شرایط گارانتی بسیار مهم است تا بدانید در چه شرایطی کالای خراب شده توسط شرکت تعمیر یا پس گرفته نمی ‌شود.

آنتن نصب شده روی بام

راهنمای نصب آنتن تلویزیون

پس از انتخاب آنتن تلویزیونی مناسب نوبت به نصب آن می‌ رسد. در این قسمت مراحل نصب آنتن تلویزیون را به‌طور کامل بررسی می ‌کنیم.

  • نصب آنتن جدید؛ شما باید آنتن را در جایی نصب کنید که قوی ‌ترین سیگنال را داشته باشد. به‌ عنوان‌ مثال روی بام خانه یا روی شیروانی نصب کنید. همچنین هنگام کار در ارتفاعات نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • اتصال کابل کواکسیال؛ در مرحله سوم کابل کواکسیال آنتن به یک تقویت کننده وصل می ‌شود. برای به‌ حداقل رساندن نویز و تداخلات امواجی از کابل و سیم‌ های با کیفیت استفاده کنید. همچنین در این مرحله ممکن است لازم باشد دیوار را سوراخ کنید تا کابل از طریق آن به تلویزیون برسد.

پس از انجام این مراحل اکنون می ‌توانید کانال ‌یابی تلویزیون را شروع کنید. همچنین در صورت اتصال آنتن به چند تلویزیون، ضروری است که از روش تقویت آنتن تلویزیون استفاده کنید. یکی از راه های تقویت آنتن، این است که برای هر تلویزیون یک تقویت کننده و تقسیم کننده سیگنال در نظر بگیرید.

سخن پایانی

با خواندن این مقاله از پیکاوکالا فهمیدیم که آنتن تلویزیون چیست. می ‌توان گفت آنتن تلویزیون یک وسیله ارتباطی است که امواج را دریافت می‌ کند و به تلویزیون انتقال می ‌دهد. همچنین آنتن‌ تلویزیونی اشکال مختلفی از جمله آنتن‌ های هوایی، آنتن ‌‌های رو میزی، تقویت کننده و.‌.‌.  دارد. پیشنهاد می‌ کنیم قبل از خرید آنتن تحقیقاتی در مورد انواع آن انجام دهید.

پیکاوکالا

 

 

 

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp