پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

آشنایی با مراحل نصب آنتن تلویزیون آنالوگ و دیجیتال

آشنایی با مراحل نصب آنتن تلویزیون آنالوگ و دیجیتال

از جمله اقدامات اولیه برای دریافت تصویر کانال های تلویزیونی دیجیتال یا آنالوگ، نصب آنتن تلویزیون است. آنتن تلویزیون به نوع هوایی و رومیزی تقسیم می شوند. آنتن های هوایی، با استفاده از سیم های مخصوص معمولا در پشت بام ها نصب می شوند و انواع رومیزی آن ها نیز، برای دریافت کانال های دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با چگونگی نصب آنتن بیشترآشنا کنیم.

مراحل سیم کشی و نصب آنتن تلویزیون

بعد از خرید آنتن هوایی، نیاز است تا با مراحل نصب آن آشنا شوید. آموزش مراحل نصب آنتن تلویزیون در پشت بام، ضروری است تا با استفاده از کابل های مخصوص آنتن ( کابل کواکسیال) بتوانید، سیم کشی لازم را انجام دهید. برای انجام این سیم کشی، مطابق با مراحل زیر عمل نمایید:

  • ابتدا در حدود 1.5 سانتی متر از روکش بیرونی سیم را با چاقو یا کاتر بردارید و پوشش سیم مرکزی کابل را نیز به اندازه 0.5 سانتی متر جدا نمایید. دقت داشته باشید که رشته های سیم افشان با سیم مغزی کابل در تماس نباشند تا در دریافت تصاویر مشکلی ایجاد نشود.
  • انواع مختلف آنتن ها دارای یک جعبه برای اتصال کابل هستند؛ با باز کردن درب این جعبه، به برد آنتن دسترسی پیدا می کنید . معمولا بر روی برد آنتن دو حلقه بزرگ و کوچک با سه عدد پیچ برای اتصال کابل وجود دارد. با اندکی باز کردن این پیچ ها، سیم مغزی کابل را زیر حلقه کوچک و بخش افشان کابل را زیر حلقه بزرگ قرارداده و پیچ ها را محکم کنید. پس از انجام این کار، در صورتی که آنتن قدیمی است و جعبه برد از آنتن جدا شده است، آن را مجددا به بخش مرکزی آنتن متصل نمایید. البته در بیشتر انواع آنتن های هوایی، برد آنتن به صورت یکپارچه به آنتن متصل می باشد.

شخص مشغول نصب آنتن روی سقف خانه

  • در مرحله بعد نصب، آنتن را بر روی پایه یا لوله ای که از قبل برای نصب آنتن تلویزیون، در نظر گرفته و به دیوار یا پشت بام متصل کرده اید، ثابت و محکم نمایید. همچنین برای ثابت ماندن کابل می توانید آن را با استفاده از چسب برق یا بست پلاستیکی به پایه آنتن بچسبانید. توجه داشته باشید که استفاده از لوله های فلزی برای این کار گزینه مناسبی می باشد. همچنین ارتفاع این لوله بستگی به ارتفاع پشت بام دارد و در ساختمان های مرتفع که موانعی در اطراف وجود ندارد، نیاز به پایه های مرتفع نیست.
  • در مرحله بعد روکش بخش انتهایی کابل را مانند ابتدای آن برداشته و به فیش آنتن متصل کنید. توجه داشته باشید که انواع آنالوگ و قدیمی فیش ها معمولا دارای یک پیچ کوچک برای نگهداشتن مغزی کابل و دو لبه فلزی برای فشردن بخش افشان کابل هستند، که باید با استفاده از دم باریک یا انبردست محکم شوند. انواع جدیدتر فیش که در رسیورهای دیجیتال نیز به کار می روند، تنها با فشردن سیم درون فیش، اتصال انجام می شود.
  • پس از اتصال کابل به فیش، آن را به تلویزیون یا گیرنده متصل کنید و دریافت تصویر بر روی تلویزیون را بررسی نمایید.

تلویزیون دیجیتال در مقابل تلویزیون انالوگ

نصب آنتن برای تلویزیون آنالوگ

تلویزیون های آنالوگ یا همان گیرنده های قدیمی، دستگاه هایی هستند که برای دریافت شبکه های تلویزیون می توانند هم از آنتن هوایی آنالوگ و هم نوع دیجیتال استفاده نمایند. البته امروزه در بیشتر مناطق کشور با تغییر روش پخش شبکه های تلویزیونی از آنالوگ به دیجیتال، کانال های کمی به صورت آنالوگ قابل دریافت می باشند و در کنار این تلویزیون های قدیمی نیاز به مبدل های دیجیتال نیز وجود دارد. البته در مواردی که امکان دریافت شبکه های آنالوگ نیز وجود داشته باشد باید از آنتن هوایی با قدرت گیرندگی بالا استفاده شود تا بتوان تصاویری با کیفیت مطلوب دریافت نمود.

برای نصب آنتن تلویزیون در این مدل دستگاه ها نیز، مطابق با همان روش کابل کشی که گفته شد عمل می شود و تنها باید به این نکته، توجه داشت که، باید از انواع فیش آنتن آنالوگ برای اتصال آنتن به تلویزیون استفاده شود.

نکته دیگر در نصب آنتن برای تلویزیون های آنالوگ، ارتفاع مناسب نصب آنتن است که با توجه به ضعیف بودن امواج ارسالی این کانال ها در اکثر مواقع، باید موقعیت، جهت و ارتفاع مناسب، برای نصب آنتن تلویزیون در نظر گرفته شود.

کانال یابی تلویزیون های دیجیتالی

مراحل نصب آنتن تلویزیون دیجیتالی

هر چند نصب آنتن تلویزیون دیجیتالی توسط یک فرد نصاب سریع تر و با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد؛ اما با رعایت مواردی که در ادامه گفته می شود، می تواند توسط خود فرد نیز انجام گیرد. به همین منظور می توانید مراحل زیر را با دقت اجرا نمایید:

  • در مرحله اول پس از کابل کشی، از سالم بودن آنتن و قرارگیری آن در جهت درست و اتصال صحیح فیش آنتن مطمئن شوید.
  • دستگاه و گیرنده استاندارد و با کیفیتی را برای اتصال به تلویزیون انتخاب نمایید. بهتر است از محصولاتی که دارای ضمانت معتبر هستند استفاده کنید.
  • جریان برق را به طور کامل از تلویزیون و گیرنده دیجیتال قطع کرده و کابل آنتن را به گیرنده متصل نمایید. و با استفاده از فیش های خروجی، گیرنده را به تلویزیون متصل نمایید. توجه داشته باشید که در برخی از تلویزیون ها این اتصال به جای فیش های معمولی با کابل hdmi انجام می شود و در انواع دیگری از تلویزیون ها نیاز به گیرنده دیجیتال نیست و فیش آنتن به صورت مستقیم به تلویزیون وصل می شود.
  • در مرحله بعد، تلویزیون و گیرنده را روشن کرده و با استفاده از کنترل به بخش مربوط به کانال یابی دیجیتال بروید، و پس از تعیین فرکانس هایی که در منطقه جغرافیایی شما برای دریافت شبکه های دیجیتال وجود دارد، کانال یابی را انجام دهید. البته می توان به صورت خودکار نیز به جستجوی شبکه ها پرداخت که نیاز به مدت زمان بیشتری خواهد داشت.
  • در آخرین مرحله کانال های پیدا شده را ذخیره می کنیم تا در دفعات بعدی نیاز به کانال یابی نباشد.

توجه داشته باشید که گیرنده های دیجیتال یا تلویزیون هایی که مجهز به این گیرنده ها می باشند، در دفترچه راهنمای خود، روش صحیح کانال یابی و استفاده از منوهای مختلف دستگاه را به طور کامل توضیح می دهند.

مراحل نصب آنتن رومیزی تلویزیون

در برخی از مناطق که فاصله مناسبی با فرستنده های دیجیتال کانال های تلویزیونی دارند، می توان از انواع رومیزی آنتن به جای آنتن هوایی استفاده نمود. البته باید توجه داشت که این نوع آنتن را نمی توان برای دریافت کانال های آنالوگ استفاده کرد.

پس از خرید آنتن رومیزی، نوبت به نصب آنتن تلویزیون می رسد. نصب این نوع آنتن باید با کمترین فاصله ممکن با تلویزیون انجام گیرد. برای تامین برق موردنیاز این قبیل آنتن ها می توان از دو روش استفاده نمود؛ در صورتی که آنتن به گیرنده دیجیتال متصل می شود، می توان با اتصال کابلی از آنتن به پورت یو اس پی دستگاه، برق مورد نیاز آنتن را تامین نمود و در صورت اتصال آنتن به طور مستقیم به تلویزیون، می توان با استفاده از آدابتور مخصوص، آنتن را به پریز برق متصل کرد.

پس از آنکه آنتن رومیزی را به طور صحیح به تلویزیون یا گیرنده دیجیتال متصل نمودید، مطابق روشی که برای کانال یابی در بخش قبل توضیح داده شده عمل کرده و شبکه های پیدا شده را ذخیره کنید.

سیم کشی برای نصب آنتن تلویزیون

چگونگی اتصال دو سیم آنتن به یکدیگر

برای آنکه فرایند نصب آنتن تلویزیون به خوبی انجام شود؛ لازم است تا با چگونگی اتصال دو سیم به یکدیگر آشنا باشید. چنانچه به دلایل مختلفی از جمله فاصله زیاد آنتن تا تلویزیون یا قطع شدن کابل کواکسیال، نیاز به اتصال دو قطعه سیم به همدیگر باشد، باید با استفاده از فیش های رابط مخصوص این کار به نام کواکسیال کوپلر این اتصال انجام شود. همچنین نوع دیگر فیش به صورت نر و مادگی نیز برای اتصال دو کابل کواکسیال به همدیگر وجود دارد که می توان در چنین مواقعی از آن ها استفاده کرد.

توجه داشته باشید که تاباندن رشته سیم های آنتن، مانند سیم های برق معمولی، موجب می شود تا بخش زیادی از اطلاعات از طریق کابل منتقل نشود و کیفیت تصاویر دریافتی با افت چشم گیری مواجه شود. علاوه بر این کاهش سیگنال و کیفیت، اتصال نادرست دو کابل کواکسیال به همدیگر در طولانی مدت موجب گرمای زیاد کابل ها و آسیب دیدن آن ها خواهد شد؛ ضمن آنکه احتمال قطع شدن چنین اتصالات غیر استانداردی نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

اهمیت نصب صحیح فیش آنتن

همان طور که گفته شد، اتصال کابل آنتن به گیرنده دیجیتال یا تلویزیون، باید با استفاده از فیش های مخصوص و به صورت صحیح انجام شود. کابل کواکسیال می تواند برخلاف سیم های معمولی، سیگنال های با فرکانس بالا را برای پخش تصاویر در تلویزیون انتقال دهد. البته این انتقال در صورتی امکان پذیر است که علاوه بر سالم بودن کابل، اتصال آن به آنتن و فیش آنتن نیز به صورت صحیح انجام شده باشد. وجود هر گونه ایراد در فیش یا اتصال موجب کاهش کیفیت تصویر و حتی قطع تصاویر دریافتی خواهد شد.

اتصال فیش آنتن های تلویزیون

برای اتصال صحیح فیش آنتن به کابل ابتدا باید در حدود 1.5 سانتی متر از روکش بیرونی کابل را جدا کنید و سپس با کنار زدن رشته های افشان سیم، روکش قسمت مغزی سیم را نیز در حدود 50 تا 75 میلی متر جدا نمایید. پس از انجام این کار کابل را به صورت کامل و بدون اینکه رشته های افشان با بخش مرکز کابل در تماس باشند، به فیش آنتن متصل نمایید. در زمان اتصال کابل به فیش های آنالوگ قدیمی، از محکم بودن پیچ و قسمت های نگهدارنده بخش افشان کابل، مطمئن شوید و در فیش های نوع جدید که برای گیرنده های دیجیتال به کار می روند نیز باید کابل کاملا در فیش ثابت شده و در حدود نیم سانتی متر از سیم مغزی کابل از فیش بیرون باشد تا اتصال کابل به گیرنده به درستی انجام شود.

علت روشن نشدن چراغ آنتن تلویزیون

در برخی موارد پس از نصب آنتن تلویزیون، ممکن است با وجود اتصال کابل به آنتن و اتصال به تلویزیون یا گیرنده، چراغ آنتن تلویزیون یا گیرنده دیجیتال روشن نشود و تصویری قابل دریافت نباشد. از مهمترین دلایل بروز این اتفاق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وجود اشکال یا قطعی در کابل کواکسیال
  • فرسودگی یا آسیب آنتن و تجهیزات جانبی آن
  • بروز مشکل در تلویزیون یا گیرنده

برای بررسی هر کدام از این موارد بهتر است تا از کمک افراد متخصص استفاده شود.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت مختصر با روش نصب آنتن تلویزیون و استفاده از آنتن های هوایی و رومیزی برای دریافت تصویر شبکه های آنالوگ و دیجیتال آشنا شدیم و همچنین چگونگی اتصال کابل های کواکسیال به آنتن و فیش آنتن را فرا گرفتیم. هرچند نصب آنتن و تجهیزات مرتبط با آن کار چندان مشکلی نیست؛ اما برای داشتن تصویری پایدار و با کیفیت لازم است تا نکاتی را که در این مطلب بیان کردیم، در روند انجام این کار مدنظر قرار دهید.

پیکاوکالا

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp