پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

کار نکردن پورت HDMI تلویزیون و رفع اين مشكل

کار نکردن پورت HDMI تلویزیون و رفع اين مشكل

پورت HDMI از مهم ترین پورت های تلویزیون به شمار می رود که از آن برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بسیار بالا استفاده می شود. این پورت همانند محافظ صفحه نمایش تلویزیون بسیار کاربردی است. در واقع، تنها راه برای انتقال تصاویر با رزولوشن بالا یا پخش فیلم های 4k ازطریق کابل HDMI است. با وجود این، پورت HDMI تلویزیون به دلایل مختلفی دچار مشکل می شود و از کار می افتد. راه کار های مختلفی برای رفع مشکل کار نکردن HDMI تلویزیون وجود دارند که در این مقاله به بررسی آن ها می پردازیم.

نحوه کارکرد پورت HDMI تلویزیون

پیش از آن که به بررسی راه کار های مختلف رفع مشکل ز بپردازیم، بهتر است با نحوه عملکرد آن آشنا شویم. HDMI (مخفف High Definition Multimedia Interface)، یک رابط چند رسانه ای HD محسوب می شود. امروزه، اکثر دستگاه های الکترونیکی ازجمله لپ تاپ، کامپیوتر، تلویزیون، سیستم های صوتی و تصویری، کنسول های بازی و غیره به این پورت مجهز هستند.

به عبارت دیگر، انتقال تصویر و صدا با کیفیت بسیار بالا به صورت فایل های غیر فشرده انجام می شوند. برای انجام چنین انتقالی، دستگاه های گیرنده و فرستنده، هر دو باید مجهز به پورت HDMI باشند. در غیر این صورت، انتقال تصویر و صدا با کیفیت بسیار بالا ممکن نخواهد بود. صدا و تصویر توسط این کابل به صورت دیجیتال از فرستنده به گیرنده منتقل می شود.

پورت htmi

کابل پورت HDMI تلویزیون از 19 سیم که به 19 پین متصل می شوند، تشکیل شده است. از مهم ترین ویژگی های این کابل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتقال صدا ازطریق 8 کانال 192 کیلو هرتزی
  • وضوح بالای صدا
  • انتقال تصاویر با کیفیت HD
  • پشتیبانی از فرمت های مختلف

به این نکته توجه داشته باشید که پورت HDMI تلویزیون نیز مانند سایر ورودی ها و خروجی ها، روی برد اصلی تلویزیون قرار می گیرد. برد اصلی تلویزیون، وظیفه اصلی ارسال فرمان ها به قطعات مختلف از جمله کنترل تلویزیون را بر عهده دارد.

دلایل کار نکردن پورتHDMI  تلویزیون

کار نکردن پورت HDMI تلویزیون به دلایل مختلفی رخ می دهد. در چنین شرایطی، پیغام NO Signal به نمایش در می آید و نشان می دهد که کابل، قابل شناسایی نیست. این اتفاق می تواند به دلیل عدم سازگاری فرمت فایل منتقل شده با تلویزیون باشد. از سوی دیگر، رزولوشن بالای فایل منتقل شده ممکن است استاندارد نباشد؛ در چنین مواقعی، تلویزیون قادر به تشخیص تصویر نخواهد بود.

به منظور اطلاع از رزولوشن های سازگار با تلویزیون LG خود می توانید کلید Home ریموت کنترل را فشار دهید و وارد راهنمای کاربرد شوید. در این قسمت، تمام رزولوشن های سازگار با تلویزیون به نمایش گذاشته می شوند.

یکی دیگر از دلایل کار نکردن پورت HDMI تلویزیون می تواند غیر استاندارد بودن سرعت تصویر فایل ارسالی به دستگاه گیرنده باشد.

علت کار نکردن پورت hdmi تلویزیون

برخی از مهم ترین دلایل کار نکردن این کابل در تلویزیون های LG عبارتند از:

  • قطع و وصل شدن کابل که باعث ایجاد برفک در تصویر پخش شده توسط تلویزیون می شود؛
  • آسیب فیزیکی دیدن 19 پین کابل؛
  • عدم هم خوانی کنسول بازی HDR با تلویزیون (البته، این مشکل را می توان با تغییر تنظیمات تلویزیون برطرف کرد).

اگر از سالم بودن کابل خود مطمئن هستید، پس شاید خرابی از سمت دستگاه گیرنده یعنی تلویزیون باشد. برای اطمینان از این موضوع، می توانید کابل خود را با دستگاه های دیگر نیز امتحان کنید.

راهکارهای ترمیم از کار افتادن پورتHDMI  تلویزیون

مشکل از کار افتادن پورت HDMI تلویزیون را می توان به روش های مختلفی برطرف کرد. کافی است کمی صبر و حوصله به خرج دهید و راه کار های مختلف را امتحان کنید. برخی از مهم ترین راه کار های برطرف کردن مشکل پورت HDMI تلویزیون به شرح زیر هستند:

بررسی و تعویض کابلHDMI 

اولین کاری که باید در جهت برطرف کردن پورت HDMI تلویزیون خود انجام دهید، مطمئن شدن از سالم بودن کابل است. بسیاری از کابل های HDMI، غیر استاندارد ساخته می شوند و بعد از مدتی مشکل پیدا می کنند؛ در نتیجه، این احتمال وجود دارد که مشکل از خود کابل باشد، نه پورت تلویزیون. کابل HDMI را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه آسیب دیدگی یا پارگی در کابل وجود نداشته باشد. در غیر اینصورت، کابل را باید تعویض کنید.

گاهی اوقات، مشکل از به هم ریختن تنظیمات تلویزیون است و ارتباطی به کابل یا پورت HDMI ندارد. برای بررسی تنظیمات HDM پورت HDMI تلویزیون I تلویزیون باید به بخش تنظیمات < اتصال HDMI بروید. از درست و دقیق بودن تنظیمات دستگاه اطمینان حاصل نمایید. 

پورت های تلویزیون

معکوس سازی اتصال تلویزیون

یکی دیگر از راه کار های کاربردی برای برطرف کردن مشکل HDMI تلویزیون، معکوس سازی اتصال نام دارد. در این روش، پیش از روشن کردن تلویزیون باید دستگاه های متصل مانند: لپ تاپ یا کنسول بازی را روشن کنید. علاوه بر این، اتصال HDMI به تلویزیون و دستگاه های جانبی مورد نظر باید پیش از روشن کردن تلویزیون به درستی انجام شوند؛ در این صورت، مشکل پورت HDMI به احتمال زیاد برطرف خواهد شد.

اگر همچنان پورت HDMI تلویزیون مشکل دارد، راه کار های بعدی را امتحان کنید.

انتخاب ورودی دیگر برای اچ دی ام آی

 اگر هم چنان نمی دانید مشکل کار نکردن HDMI تلویزیون از چیست، برای عیب یابی می توانید ورودی دیگری را انتخاب کنید. با تغییر ورودی، وضعیت دریافت سیگنال را بررسی کنید. کافی است دکمه سورس روی ریموت کنترل تلویزیون LG را فشار دهید و ورودی دیگری را برای اتصال HDMI خود انتخاب کنید. اگر مشکل کار نکردن اچ دی ام آی تلویزیون از ورودی دستگاه باشد، با این کار برطرف خواهد شد.

تنظیمات رزولوشن دستگاه های جانبی

گاهی اوقات، مشکل کار نکردن پورت HDMI تلویزیون را می توان با تغییر تنظیمات برطرف کرد. برای این کار باید به منو تنظیمات وضوح تصویر تلویزیون بروید و مطمئن شوید که تنظیمات روی گزینه Auto باشد. علاوه بر تلویزیون، تنظیمات رزولوشن دستگاه متصل (لپ تاپ یا کنسول بازی) نیز باید تنظیم شوند (البته، در صورت لزوم).

آپدیت سیستم عامل تلویزیون و ریست آن

اگر تلویزیون هوشمند دارید و HDMI آن دچار مشکل شده است، شاید نیاز به آپدیت سیستم عامل آن باشد. مشکل کار نکردن HDMI در اکثر تلویزیون های هوشمند به دلیل قدیمی شدن سیستم عامل آن ها رخ می دهد. برای اطمینان از به روز بودن سیستم عامل تلویزیون خود، به بخش تنظیمات بروید. اگر امکانش وجود داشت، سیستم عامل تلویزیون هوشمند LG خود را ارتقا دهید. به روز رسانی سیستم نرم افزاری و سخت افزاری باعث برطرف شدن اکثر مشکلات مربوط به پورت HDMI تلویزیون می شود.

کابل های اچ دی ام آی

سخن پایانی

کار نکردن پورت HDMI تلویزیون می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ در نتیجه، بدون عیب یابی نمی توان مشکل را برطرف کرد. با وجود این، قطع و وصل شدن کابل یا عدم سازگاری بین دستگاه های گیرنده و فرستنده از مهم ترین دلایل کار نکردن آن محسوب می شوند.

بسیاری از مشکلات مربوط به پورت HDMI تلویزیون با یک بار روشن و خاموش کردن تلویزیون و به برق زدن مجدد آن برطرف می شوند. البته، توصیه می شود که این کار، در حالت اتصال دستگاه های جانبی ازطریق کابل HDMI به تلویزیون انجام شود. خاموش و روشن کردن باعث می شود تا تنظیمات تلویزیون ریست شود و عدم سازگاری آن با کابل از بین برود؛ در نتیجه، پیش از انجام هر کاری یک بار تلویزیون خود را خاموش و روشن کنید.

آیا تاکنون با مشکل کار نکردن کابل HDMI تلویزیون رو به رو شده اید؟ در نظرات به ما بگویید شما برای حل این مشکل چه راه کاری را پیشنهاد می دهید؟

پیکاو کالا

سوالات متداول

Hdmi چیست؟

پورت HDMI از مهم ترین پورت های تلویزیون به شمار می رود که از آن برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بسیار بالا استفاده می شود.

علت عدم نمایش تصویر با کابل hdmi چیست؟

قطع و وصل شدن کابل و آسیب فیزیکی پین های آن از دلایل اصلی این اتفاق است.

از مهم ترین ویژگی های این کابل چيست؟

انتقال صدا ازطریق 8 کانال 192 کیلو هرتزی، وضوح بالای صدا، انتقال تصاویر با کیفیت HD، پشتیبانی از فرمت های مختلف ز ویژگی های آن است

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp