پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

آموزش دقیق تعمیر کنترل تلویزیون

آموزش دقیق تعمیر کنترل تلویزیون

یکی از لوازم جانبی پرکاربرد تلویزیون کنترل یا ریموت آن است که برای تغییرکانال ها و تنظیم صدا از آن استفاده می کنند. به کمک کنترل می توانیم تنظیمات دلخواه را اعمال کنیم. اگر ریموت دچار مشکلی بشود باید برای تعمیر کنترل تلویزیون اقدام کنیم. چرا که امروزه استفاده از تلویزیون های هوشمند به وسیله این ریموت کنترل ها امکان پذیر است.

اکثر لوازم برقی در منزل از طریق همین کنترل ها قابل تنظیم هستند مانند کولرهای گازی، لوازم برقی صوتی و تصویری و... که باید در مراقبت از آن ها دقت کافی را داشته باشیم. گاهی اوقات علی رغم مراقبت و نگهداری، این ریموت کنترل ها دچار مشکل می شوند که بهتر است برای تعمیر آن ها حتما از یک متخصص کمک بگیریم. این وسیله های کوچک و به نظر ساده در استفاده از وسیله های برقی می توانند مهم و تاثیر گذار باشند. همچنين يكی از علل فروش کنترل ماهواره خرابی كنترل اصلي آن است كه با مطالعه اين مقاله می توانيد به تعمير آن بپردازيد.

نمونه ای از کنترل تلویزیون

رایج ترین علل خرابی کنترل تلویزیون

کنترل تلویزیون در طول روز به دفعات مورد استفاده قرار می گیرد  و بیشتر در معرض آسیب و خرابی می باشد. در ادامه به چند مورد از عوامل مهم در خرابی، که شما را در تعمیر کنترل تلویزیون یاری می کند، می پردازیم.

1-خراب شدن مدارهای داخلی، در اثر گرد و غبار و ضربه و سقوط

2-معیوب بودن باتری های کنترل که باعث خراب شدن دکمه ها می شود.

3- قرار گرفتن کنترل در معرض دمای بالا که باعث خراب شدن باتری ها و به اصطلاح سولفاته شدن آن ها می شود.

4- خرابی سنسور مادون قرمز کنترل که از اصلی ترین قسمت های ریموت می باشد.

جهت تعمیر کنترل تلویزیون پیش از مراجعه به تعمیرکار ابتدا باتری های آن را چک کنید و از سلامت آن ها مطمئن شوید.

جای باتری در کنترل تلویزیون و باتری های آن

 تمام شدن باتری ریموت کنترل

یکی از دلایل کار نکردن ریموت کنترل ها، باتری آن می باشد. باتری خیلی زود فاسد یا کم انرژی می شود. اکثر مواقع با تعویض باتری مشکل شما حل خواهد شد.  اما این نکته را در نظر داشته باشید که نحوه قرار دادن باتری داخل ریموت خیلی مهم است و قطب مثب و منفی آن را در نظر بگیرید.

باتری ها دارای سرب اسیدی هستند و یکی از عوامل سولفاته شدن در باتری ها نیز سر رسید انقضای آن ها یا حرارت بالای محیط می باشد. در یک فرآیند، انرژی شیمیایی به الکتریکی تبدیل می شود، اسید سولفوریکی که در باتری وجود دارد به وسیله باتری هم تخلیه می شود. سولفات موجود، صفحات را با واکنش الکتروشیمیایی می پوشاند تا واکنش شیمیایی را کاهش دهد.

استفاده نکردن از باتری های قلمی برای مدت طولانی باعث سولفاته شدن آن می شود. توصیه می شود قبل از اینکه باتری ها فاسد شوند و کار به تعمیر کنترل تلویزیون بکشد، باتری ها را از داخل ریموت خارج کنید.

ایراد در برد دستگاه گیرنده

گیرنده های دیجیتال یا دستگاه های برقی مانند کولر گازی و رسیورها ممکن است دچار مشکل شده باشند و ریموت روی آن ها تاثیری نداشته باشد. بطور مثال در رسیورهای دیجیتالی یک برد تغذیه وجود دارد که از چندین قطعه الکترونیکی تشکیل شده اند. اشکال در هرکدام از این قطعات باعث می شود تا ریموت نتواند تنظیمات و تغییراتی را اعمال کند و نیاز به تعمیر کنترل تلویزیون باشد.

یکی از مواردی که باید در تعمیر کنترل تلویزیون به آن توجه داشت، برد آن است. ایراد در برد دستگاه های دیجیتالی فرمان را از ریموت دریافت نمی کند بنابراین بهتر است در قدم اول ریموت ها را چک کنید و بعد به سراغ چک کردن برد دستگاه بروید. از آنجایی که این کار تخصصی است باید از تعمیرکار دستگاه های دیجیتالی کمک بگیرید.

آسیب های فیزیکی و ورود مایعات

ضربه‌ ها، سقوط، فشار زیاد و آسیب‌ های فیزیکی دیگر می‌ توانند به کنترل تلویزیون آسیب برسانند و باعث خرابی آن شوند. گرد و غبار، مایعات مانند قهوه یا نوشابه، و سایر آلودگی‌ ها ممکن است به داخل کنترل نفوذ کنند و باعث مشکلات عملکردی شوند.

برد در کنترل تلویزیون و تعمیر آن

نحوه اطمینان از خرابی ریموت کنترل

هنگامی که با کار نکردن ریموت کنترل ها مواجه می شویم ابتدا باتری ها را چک می کنیم تا از وضعیت آن ها مطمئن شویم. ولی برای تست سلامت ریموت کنترل باید چند روش را امتحان کنید که در ادامه توضیحاتی در مورد آن ها خواهیم داد. اگر این مراحل را انجام دادید و به نتیجه ای نرسیدید بهتر است برای تعمیر کنترل تلویزیون از یک متخصص کمک بگیرید.

تست ریموت کنترل از طریق رادیو

کنترل را کنار رادیوی روشن قرار دهید و دکمه های آن را فشار دهید. اگر رادیو دچار پارازیت شد کنترل شما سالم است.

تست کنترل از طریق دوربین موبایل

ریموت ها برای ارسال سیگنال از مادون قرمز استفاده می کنند که با چشم نمی توانیم ببینیم. بهترین راه تست آن، استفاده از دوربین موبایل است که فرکانس پایینی دارد.

تمیز کردن مدارهای ریموت

گاهی وارد شدن غبار یا مایعات به داخل ریموت باعث می شود تا دکمه ها به خوبی کار نکنند یا مدارها دچار مشکل بشوند. در این مواقع به وسیله چاقو قاب ریموت کنترل را باز کنید و با احتیاط دکمه های پلاستیکی را بیرون آورده و با الکل تمیز کنید. در تمیز کردن ریموت کنترل به اندازه کافی دقت کنید تا مشکلی پیش نیاید.

آلودگی ها را هم از روی مدار چاپی پاک کنید سپس هر قطعه را سر جای خود قرار داده و قاب ریموت را ببندید و بعد کنترل را تست کنید. تا از نیاز به تعمیر کنترل تلویزیون آگاه گردید. شما از این روش ها می توانید برای تست سلامت سایر ریموت های کولر گازی و رسیور و ... استفاده کنید.

استفاده از گوش پاک کن برای تمیز کردن برد کنترل تلویزیون

نحوه تعمیر دکمه ها

شاید برای شما پیش آمده باشد که در حین استفاده از ریموت کنترل، احساس کنید به درستی کار نمی کند و عملکرد ضعیفی دارد. حتی بعد از تعویض باتری ها مشکل شما رفع نمی شود. این دسته از مشکلات که باعث می شود شما برای تعمیر کنترل تلویزیون به تعمیرکار لوازم دیجیتال مراجعه کنید، مربوط به ایرادات مدار و دکمه های صفحه کنترل می باشد.

قاب کنترل را باز کنید و همانطور که قبلا توضیح دادیم قطعات را از داخل قاب بیرون بیاورید. بهترین وسیله برای تمیز کردن دکمه ها الکل و برس کوچک است. پارچه ای از جنس کتان را به الکل آغشته کنید و آن را روی صفحه دکمه ها قرار دهید و با برس به آرامی روی دکمه ها بکشید. در اغلب مواقع این کار باعث رفع مشکل می شود.

 مراقبت و نگهداری از ریموت کنترل

ریموت کنترل یکی از وسیله های پر استفاده در منزل می باشد. برای مراقبت از آن ها بهترین راه، استفاده از محافظ های کنترل است. این کاورهای پلاستیکی ریموت کنترل را از هر نوع ضربه، ورود گرد و غبار و مایعات محافظت می کنند. یکی دیگر از راه های محافظت و نگهداری از ریموت ها، تعویض به موقع باتری ها می باشد. این چند کار ساده می تواند شما را از تعمیر کنترل تلویزیون و ریموت کنترل های دیگر در منزل بی نیاز کند.

سخن پایانی

در این مقاله علل مختلف خرابی و نحوه تعمیر کنترل تلویزیون شرح داده شد. سعی کنید به ترتیب، موارد گفته شده را انجام دهید. اگر ریموت کنترل شما غیر قابل تعمیر است، برای خرید کنترل تلویزیون می توانید از طریق سایت پیکاو کالا اقدام کنید.

پیکاوکالا

سوالات متداول

  • مرکز تعمیر کنترل تلویزیون در تهران كجاست؟

شما می توانيد برای خرید کنترل تلویزیون و يا تعمير آن با كارشناسان پيكاوكالا در ارتباط باشيد.

  • علت کار نکردن دکمه کنترل تلویزیون چيست؟

يكی  از علل اين اتفاق كثيفی كنترل است كه بايد ابتدا تميز و چك شود.

  • در صورت ورود غبار یا مایعات به داخل ریموت چه بايد كرد؟

در این مواقع به وسیله چاقو قاب ریموت کنترل را باز کنید و با احتیاط دکمه های پلاستیکی را بیرون آورده و با الکل تمیز کنید.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp