پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

افزایش عمر تلویزیون با 6 راهکار ساده

افزایش عمر تلویزیون با 6 راهکار ساده

تلویزیون از جمله وسایلی است که امروزه در هر خانه ای پیدا می شود و از لوازم پرکاربرد خانه و یا حتی محل کار به حساب می آید. این وسیله، امروزه، حتی در بسیاری از اتوبوس ها و هواپیماهای درجه 1 تا درجه 3 نصب شده و مورد استفاده قرار می‌ گیرد. قیمت روز افزون این محصول باعث شده که بسیاری از مردم آن را وسیله ای ارزشمند در نظر بگیرند و در نگهداری آن بکوشند.

این محصول، برای اولین بار در سال 1925 در انگلستان طراحی و ساخته شد. اولین تلویزیون جهان، دارای شرایطی خاص برای نگهداری و محدودیت استفاده بود، مواردی که امروزه، اگرچه توسط بسیاری از مردم رعایت نمی شود، اما باید برای افزایش عمر تلویزیون خانگی مدنظر قرار بگیرد. در این مقاله سعی می کنیم روش هایی را ارائه دهیم که با رعایت آن ها، طول عمر و دوام بیشتری را برای تلویزیون خود داشته باشید و از لذت وجود این محصول بهره مند شوید.

تماشای برنامه در تلویزیون

راهکارهایی برای افزایش عمر تلویزیون

امروزه، به دلیل وجود بسیاری از شبکه های سرگرمی و خبری، بسیاری از افراد تمایل دارند که برای پر کردن وقت خود به تماشای تلویزیون بپردازند و این مسئله باعث شده که این محصول به عنوان یک کالای پرفروش در جهان شناخته شود و از لوازم اصلی خانه به شمار آید. همین امر موجب اهمیت اطلاع از راهکارهای افزایش عمر تلویزیون شده است که تک تک به آن ها می پردازیم.

  • روشنایی و کنتراست تلویزیون

احتمالا از زبان بسیاری از متخصصان بینایی جهان شنیده اید که روشنایی زیاد، موجب کاهش کارکرد چشم و آسیب به آن می شود؛ نکته جالب این است که تلویزیون نیز دارای مشکلی مشابه است. تلویزیون ها دارای لامپ های RGB هستند که در صورت استفاده طولانی مدت و مداوم، کم نور می شوند. پس شما می توانید با کاهش روشنایی تلویزیون خود، موجب افزایش عمر تلویزیون شوید.

لازم است بدانید که وجود نور و کنتراست بسیار، نه تنها به پنل RGB تلویزیون صدمه وارد کرده بلکه موجب افزایش مصرف برق تلویزیون نیز می گردد؛ چرا که تلویزیون باید از توان بیشتری به منظور نمایش تصاویر پر نور استفاده کند و همین امر موجب می شود، طول عمر آن کاهش یافته و به قطعات داخلی آن آسیب وارد شود.

  • تنظیم کنتراست

در بسیاری از تلویزیون ها، نور و کنتراست به صورت خودکار در بیشترین حالت خود قرار دارد و این نکته، نه تنها موجب آسیب به چشم انسان می شود، بلکه به سیستم های داخلی تلویزیون نیز آسیب می رساند. برای افزایش عمر تلویزیون و کاهش روشنایی و کنتراست تلویزیون، منوی تنظیمات آن را با استفاده از ریموت کنترل باز کرده، در قسمت brightness و contrast با کمک کلیدهای مثبت و منفی، اقدام به کاهش روشنایی تلویزیون نمایید. فراموش نکنید که در انتها، تنظیمات دستی انجام شده روی تلویزیون خود را ذخیره کنید.

استفاده از محافظ برای صفحه نمایش تلویزیون

  • استفاده از محافظ صفحه نمایش

راهکار بعدی برای افزایش عمر تلویزیون استفاده از محافظ است. محافظ صفحه نمایش تلویزیون، محصولی است که به صورت لایه ای شیشه ای، در بازار موجود می باشد. یکی از دو طرف آن دارای چسبی محکم، برای قرار گرفتن روی صفحه تلویزیون است و از آسیب رسیدن به صفحه نمایش اصلی تلویزیون و همچنین ایجاد خط و خش روی آن جلوگیری می نماید. درواقع خرید محافظ صفحه تلویزیون همانند خرید گلس برای گوشی، موجب محافظت از صفحه می شود. به همين دليل قیمت محافظ صفحه تلویزیون در مقابل حفاظتی که به عمل می آورد، مبلغی ناچيز است.

این محافظ ها از نشستن گرد و خاک و کثیفی، روی صفحه نمایش تلویزیون شما جلوگیری می کنند و باعث می‌ شوند که تلویزیون شما به نظافت کم تری نیاز داشته باشد. به تبع آن، از ورود آب و قطرات رطوبت ناشی از نظافت کردن به تلویزیون جلوگیری شده و به قطعات آن آسیبی وارد نمی شود. در نتیجه، طول عمر این دستگاه افزایش می یابد. البته باید به این نکته توجه کنید که تلویزیون ها، به خصوص آن هایی که در شهرهای بزرگ و پرتردد قرار دارند، زودتر از حالت معمول کثیف شده و گرد و خاک را به خود جذب می نمایند و لازم است که تمیز شوند.

  • نحوه صحیح تمیز کردن دستگاه برای افزایش عمر تلویزیون

 برای تمیزی تلویزیون خود از یک دستمال خشک و پاک استفاده کنید. آن را به آرامی و به صورت دورانی روی صفحه تلویزیون بکشید، و از فشار دادن بیش از اندازه دستمال یا پارچه نخی روی صفحه نمایش بپرهیزید. زیرا این امر، باعث آسیب دیدن گیرنده های تصویر تلویزیون می‌ گردد و موجب خرابی زودرس قطعات داخلی این محصول می شود. پس برای افزایش عمر تلویزیون خود به این نکته توجه داشته باشید.

براکت تی وی

  • استفاده از براکت دیوار جهت افزایش عمر تلویزیون

براکت دیواری تلویزیون از پایه های پلاستیکی یا فلزی ساخته شده است که به دیوار پیچ می شود و می تواند وزن زیاد تلویزیون شما را تحمل نماید. شما می توانید به وسیله آن، تلویزیون خود را به دیوار وصل کنید. براکت باعث می شود که تلویزیون به طور کامل به دیوار پیچ شود و از اعمال فشار بیش از اندازه روی پایه های تلویزیون و شکستن آن جلوگیری می‌ کند. لازم به ذکر است، هر ضربه ای هر چند کوچک به تلویزیون باعث آسیب به قطعات داخلی آن می گردد. پس جهت افزایش عمر تلویزیون تا حد امکان مراقب باشید که تلویزیون شما دچار آسیب در اثر برخورد با جسم سخت نشود.

در خرید پایه دیواری تلویزیون توجه داشته باشید این محصولات بسیار مقاوم بوده و به راحتی نصب می شوند. ضمنا، دفترچه راهنما نیز به همراه آن وجود دارد که رعایت دستورات داخل آن، امنیت تلویزیون شما را برقرار می‌ کند و باعث می‌ شود تا از اعمال فشار بیش از اندازه به تلویزیون و همچنین چرخیدن تلویزیون و خارج شدن تصویر از محدوده دید شما جلوگیری به عمل آید.

  • استفاده از پریز های برق بدون نویز

همچنین، نصب درست و صحیح تلویزیون و جای گذاری درست کابل های برق، باعث افزایش عمر تلویزیون می گردد. خریدار باید تلاش کند که تلویزیون خود را در پریز برقی قرار دهد که دارای کمترین نوسان برق است. زیرا نوسان های برق، خود عامل مهمی برای آسیب به قطعات داخلی تلویزیون است و در نهایت به کاهش طول عمر این محصول منجر می گردد.                                                      

  • استفاده از محافظ برق برای تلویزیون

برخی پریزهای برق خانه ها، دارای نوسان های برق هستند. افزایش و کاهش ولتاژ باعث می شود که به پنل تلویزیون و همچنین، بسیاری از قطعات داخلی آن آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد شود؛ به همین دلیل، بسیاری از شرکت های بزرگ تولیدکننده، بیان می کنند که، بهتر است برای افزایش عمر تلویزیون خود از محافظ برق استفاده کنید.

محافظ تی وی

محافظ برق، جریان برق پایا را به تلویزیون شما تزریق می کند و باعث ثبات ولتاژ دریافتی تلویزیون می شود. شما می توانید با نصب یک محافظ برق از چند وسیله به طور همزمان استفاده کنید و از وسایل خود در برابر نوسان برق محافظت کرده و طول عمر آن ها را افزایش دهید.

  • حفظ انرژی دستگاه با خاموش کردن تلویزیون

خاموش کردن تلویزیون و قطع برق آن باعث می شود که به دستگاه فشار کمتری وارد شود. زیرا طول عمر متوسط یک تلویزیون به طور معمول 64000 ساعت است. اگر به طور متوسط 5 ساعت در طول روز تلویزیون خود را روشن بگذارید، در طول یک سال تقریبا 2000 ساعت از طول عمر تلویزیون شما کاسته می شود. پس بهتر است برای افزایش عمر تلویزیون در صورت عدم استفاده از آن، دستگاه خانگی خود را خاموش کرده و به آن مقداری استراحت دهید. این کار همچنین از گرم شدن بیش از اندازه دستگاه و کارکردن بیشتر دستگاه خنک کننده موتور تلویزیون، جلوگیری می کند و باعث می شود که قطعات داخلی تلویزیون طول عمر بیشتری داشته باشند.

  • کشیدن دوشاخه تلویزیون از برق

اگر قصد دارید، برای مدت طولانی منزل خود را ترک کنید، بهتر است، بهتر است که دوشاخه تلویزیون را از برق بکشید. این کار جریان برق به تلویزیون را قطع می کند. به همین دلیل در صورت نوسانات برق، هیچ آسیبی متوجه دستگاه شما نمی شود. این کار علاوه بر اینکه باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود، در کاهش مصرف برق نیز اثرگذار است.

  • مراجعه به تعمیرکار ماهر

امروزه دستگاه های تلویزیون بسیار پیشرفته شده اند. به طبع قیمت آن ها نیز افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل در صورت خرابی دستگاه، افراد ابتدا برای تعمیر آن اقدام می کنند و در نهایت سراغ خرید دستگاه جدید می روند. اگر دستگاه شما نیز به هر دلیلی نیاز به تعمیر پیدا کرد؛ حتما به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. چرا که تلویزیون و تنظیمات آن، پیچیدگی های خاص خود را دارد، که ممکن است هر فردی نتواند به درستی، آن را تعمیر کند.

حذف نویز پنل در تلویزیون OLED

برای افزایش عمر تلویزیون ، تلویزیون های OLED برای اولین بار توسط شرکت LG طراحی و به بازار عرضه شد. این محصول به دلیل بهره مندی از هوش مصنوعی، دارای روشنایی بیشتر است و نویز پنل در آن به طور کامل حذف شده است. حذف نویز پنل در این محصول باعث شده، که قطعات داخلی تلویزیون کاهش یافته و توانایی تولید تلویزیون هایی باریک تر با طول عمر بیشتر و مصرف برق کمتر را فراهم آورد.

این تلویزیون از بالاترین کیفیت تصویر عرضه شده در بازار نیز پشتیبانی می کند، و با این حال از مصرف برق کمتری نیز برخوردار است. به این صورت توانسته؛ از قطعات خود به صورت بهینه استفاده کند و دارای طول عمر بیشتری باشد. حذف پنل های نویز، موجب افزایش کیفیت تصویر و همچنین عدم وجود تاخیر در زمان عوض کردن کانال های تلویزیون می گردد و این یکی از دلایلی است که محصولات تولیدی LG، دارای قطعات با کیفیت تر و طول عمر بیشتری هستند.

منبع: asurion

پيكاوكالا

سوالات متداول

  • آیا تلویزیون را باید از برق کشید؟

در هنگام عدم استفاده خاموش کردن تلویزیون و قطع برق آن باعث می شود که به دستگاه فشار کمتری وارد شود.

  • کدام مدل تلویزیون با طول عمر بالا می باشد؟

تلویزیون های OLED با حذف نویز پنل طول عمر بیشتر و مصرف برق کمتری دارند.

  • چگونه می توان از صفحه نمايش تلويزيون محافظت كرد؟

خرید محافظ صفحه تلویزیون همانند خرید گلس برای گوشی موجب محافظت از صفحه می شود.

 

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp