پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

اجزای آنتن مرکزی به طور كامل | معرفی 9 مورد

اجزای آنتن مرکزی به طور كامل | معرفی 9 مورد

همان طور که می دانید آنتن های مرکزی می توانند از تعداد زیادی گیرنده به صورت همزمان پشتیبانی کنند. آنتن مرکزی یکی از موارد پرطرفدار خرید آنتن هوایی می باشد. این آنتن ها می توانند داده های مختلفی همچون تصاویر ویدئویی، ماهواره ‌ای و تصاویر داخلی مانند فیلم های دوربین‌ های مداربسته را دریافت کنند و سپس آن ها را به گیرنده های موجود در سراسر ساختمان بفرستند.

 با استفاده از آنتن های مرکزی شما می توانید تعداد آنتن ها را کاهش دهید و برای تمام گیرنده ها یک آنتن داشته باشید. این آنتن ها دارای اجزای مختلفی هستند که هر یک دارای کاربرد به خصوصی می باشند. در ادامه به بررسی اجزای آنتن مرکزی می پردازیم. با ما همراه باشید.

بخش های آنتن مرکزی

در ابتدا بهتر است شما را با بخش های مختلف آنتن آشنا کنیم تا سپس به اجزای آنتن مرکزی برسیم. همان طور که می دانید آنتن های مرکزی دارای بخش های مختلفی هستند. از جمله بخش های این آنتن ها می توان به قسمت گیرنده و توزیع اشاره کرد. هر یک از این قسمت ها وظیفه به خصوصی دارند و برای کار خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی هریک از این بخش ها به طور کامل می پردازیم.

بخش گیرنده آنتن مرکزی

آنتن یا دیش در واقع نقش گیرنده را در سیستم آنتن های مرکزی ایفا می کنند. وظیفه این قسمت دریافت سیگنال های مختلف از ماهواره ها یا دوربین های مدار بسته است. بخش گیرنده از اجزای آنتن مرکزی دارای تجهیزات مختلفی است که برای تقویت، تقسیم و فیلتر کردن سیگنال‌ ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ از جمله مهم ترین این تجهیزات می توان به مدولاتور، میکسر، تقویت ‌کننده آنتن، بالن و تقویت ‌کننده‌ های اولیه اشاره کرد. بخش گیرنده پس از دریافت سیگنال باید آن را به قسمت توزیع ارسال کند.

گیرنده آنتن مرکزی

بخش توزیع آنتن های مرکزی

زمانی که بخش گیرنده سیگنال ها را دریافت می کند، باید آن ها را به اجزای آنتن مرکزی در قسمت توزیع ارسال کند. در این زمان این بخش به توزیع سیگنال های دریافت شده به گیرنده های موجود در ساختمان می پردازد. تجهیزات مختلفی در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به تقویت ‌کننده‌ های خط، تقسیم‌ کننده ‌های عبوری، پریز های چند منظوره، تقسیم ‌کننده‌ های انشعابی و همین طور یک شبکه‌ از کابل‌ ها اشاره کرد. این بخش به اشکال مختلفی طراحی می شود که عبارتند از ستاره، آبشاری و درختی.

اجزای آنتن مرکزی

حال نوبت به آن رسیده که شما را با اجزای آنتن های مرکزی بیشتر آشنا کنیم. همان طور که می دانید آنتن های مرکزی از اجزای مختلف و بخش های گوناگونی تشکیل شده اند. هر یک از این بخش ها و اجزا وظیفه خاصی را بر عهده دارند. آنتن های مرکزی دارای عملکردی بسیار ساده هستند و شما بدون داشتن دانش فنی به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. در ادامه به بررسی اجزای آنتن مرکزی و عملکرد آن ها می پردازیم.

اجزای آنتن مرکزی

آنتن اصلی (ANTENNA)

در ابتدا بهتر است آنتن اصلی را مورد بررسی قرار دهیم. مهم ترین بخش در اجزای آنتن مرکزی است. وظیفه اصلی این آنتن دریافت سیگنال ها از منابع مختلف می باشد. اغلب این آنتن را در پشت بام ها و قسمت های مرتفع ساختمان نصب می کنند. همچنین دقت داشته باشید که نباید این آنتن را در فضای بسته قرار دهید. هر چه فضای اطراف آنتن باز تر باشد و در ارتفاع بیشتری نصب شود، بهتر می تواند سیگنال های مختلف را دریافت کند.

مسئله بعدی این است که آنتنی که انتخاب می کنید، باید با فرستنده هم سطح باشد. در صورتی که از آنتن های ضعیف استفاده کنید، در دریافت سیگنال ها به مشکل برخواهید خورد. بهتر است یک محافظ برای آنتن در نظر بگیرید تا آن را در برابر باد، باران، برف، نور خورشید و ... محافظت کند.

پیش تقویت کننده آنتن اصلی

از دیگر اجزای آنتن مرکزی می توان به پیش تقویت کننده ها اشاره کرد. پیش تقویت کننده ها باید بر روی آنتن های اصلی قرار بگیرند و با استفاده از تکنولوژی های موجود درون خود به تقویت سیگنال ها بپردازد. البته دقت داشته باشید که نباید میزان زیادی نویز در پیش تقویت کننده ها وجود داشته باشد. همواره در نگهداری این قسمت بکوشید؛ زیرا هر نوع مشکل و خرابی در آن ممکن است به خراب شدن کل آنتن مرکزی شما و اختلال در عملکرد آن بیانجامد.

پیش تقویت کننده آنتن

آمپلی فایر / میکسر ( تقویت کننده )

آمپلی فایر یا میکسر یکی دیگر از مهمترین اجزای آنتن مرکزی است. با استفاده از این دو قسمت شما می توانید تصویر را به خوبی در تلویزیون ها و صفحه نمایش ها نشان دهید. تقویت کننده های باند میانی باید قدرت کافی برای تقویت سیگنال های VHF و UHF را داشته باشند. از این طریق گیرنده شما تصاویر را با بالاترین کیفیت ممکن دریافت می کند و قابلیت نمایش کانال های بیشتری را خواهد داشت. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که هر یک برای یک نوع آنتن و گیرنده خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

اسپلیتر Splliter یا جداکننده

اسپلیتر اجزای آنتن مرکزی، وظیفه تقسیم سیگنال ها میان تلویزیون ها و گیرنده های خانگی را دارد. این تقسیم کننده ها در انواع مختلفی در بازار موجود هستند که از جمله آن ها می توان به تقسیم کننده های دو پورت و چهار پورت اشاره کرد. سیگنال های وارد شده به این سیستم باید به طور مساوی میان گیرنده ها تقسیم شوند.

سوییچ جهت دار

با استفاده از این سوییچ شما می توانید از برگشت سیگنال ها به آنتن جلوگیری کنید. از طریق این سوییچ سیگنال ها تنها به یک طرف منتقل می شوند و نمی توانند در جهت مخالف حرکت کنند. این سوییچ ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس تعداد پورت های اجزای آنتن مرکزی به یک پورت و دو پورت تقسیم می شوند.

قسمت های مختلف

ترمینال ، کابل های آنتن و اتصالات کابل پریز های دیواری

آنتن های مرکزی برای انتقال بهتر سیگنال ها به ترمینال و کابل های مختلف نیاز دارند. در قسمت ابتدایی و انتهایی کابل های کواکسیال، اتصال دهنده های ترمینال قرار گرفته اند. این کابل ها نقش بسیار مهمی در کاهش نویز و افزایش کیفیت امواج دارند.

کابل های اتصال از اجزای آنتن مرکزی

وظیفه اصلی کابل های مربوط به اتصال انتقال سیگنال و امواج های دریافتی از طرف آنتن مرکزی است. این کابل ها می توانند سرعت انتقال سیگنال ها را افزایش دهند و باعث شوند شما با کمترین میزان دیلی در زمان دریافت سیگنال مواجه شوید.

مبدل سوئیچ

این مبدل ها به عنوان یک نگهدارنده سیگنال عمل می کنند. در واقع این مبدل ها می توانند سیگنال های دریافتی از سمت آنتن مرکزی را در خود نگه دارند و سپس آن را با کیفیت بیشتری به گیرنده های مختلف ارسال کنند. این سوئیچ ها انواع مختلفی دارند و هر یک بر اساس دستگاه های گیرنده و نوع آنتن مرکزی تقسیم بندی می شوند.

مبدل سوئیچ

ال ان بی LNB

از دیگر اجزا آنتن مرکزی می توان به ال ان بی ها اشاره کرد. از این وسیله برای کاهش نویز سیگنال های دریافتی  و همچنین دریافت امواج متمرکز شده استفاده می شود. این وسیله می تواند امواج دریافتی را به سیگنال های قابل پخش تبدیل کند و آن ها را به گیرنده های تلویزیونی ارسال نماید.

سخن نهایی

در این مقاله شما با اجزای آنتن مرکزی آشنا شدید. چنانچه در مورد آنتن ها هر گونه سوالی داشته باشید، کارشناسان مجرب ما پاسخگوی شما خواهد بود. همچنین می توانید خرید آنتن رومیزی و هوایی را از وب سایت پیکاو کالا انجام دهید و آن ها را در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

منبع: libretexts

پیکاوکالا

سوالات متداول

آنتن مرکزی چیست؟

آنتن های مرکزی می توانند از تعداد زیادی گیرنده به صورت همزمان پشتیبانی کنند.

آنتن مرکزی چند بخش دارد؟

این آنتن از دو بخش کلی گیرنده و توزیع تشکیل می گردد.

كاربرد ال ان بی چيست؟

از این وسیله برای کاهش نویز سیگنال های دریافتی  و همچنین دریافت امواج متمرکز شده استفاده می شود.

 

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp