پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

اسپلیتر HDMI چیست و چه تفاوتی با هاب (سوییچ) HDMI دارد ؟

اسپلیتر HDMI چیست و چه تفاوتی با هاب (سوییچ) HDMI دارد ؟

اسپلیتر HDMI چیست؟ دستگاهی است که می توان با استفاده از آن، تصویر و صدای خروجی یک دستگاه که خروجی تصویر HDMI دارد را به چندین مانیتور یا تلویزیون که ورودی تصویر HDMI دارند، انتقال داد، در حالیکه هاب HDMI دقیقا برعکس اسپلیتر عمل می کند و با استفاده از هاب HDMI می توان چندین دستگاه که هر کدام خروجی HDMI جداگانه دارند را به یک ورودی HDMI مانیتور یا تلویزیون متصل نمود. 

اسپلیتر hdmi چیست؟

از اسپلیتر HDMI، بیشتر برای سالن های مانیتورینگ، دستگاه های DVR (دستگاه ضبط تصاویر دوربین های مدار بسته)، نمایشگاه های لوازم الکترونیک ، فروشگاه های تلویزیون، فروشگاه های کنسول بازی و بطور کلی اتصال هر نوع دستگاهی با خروجی تصویر HDMI که لازم باشد تصویر آن را روی چندین مانیتور یا تلویزیون بصورت همزمان به نمایش بگذارند، استفاده می کنند. 

برای مشاهده و خرید اسپلیتر 1 به 4 hdmi کلیک کنید.

اسپلیتر

انواع اسپلیتر HDMI 

 اسپلیترهای HDMI در دو نوع کابل دار و جعبه ای در بازار وجود دارند که نوع کابل دار آن معمولا دو پورت خروجی دارد و برای راه اندازی، از ولتاژ ورودی خود کابل HDMI ، استفاده می کند. (یعنی نیازی به آداپتور و منبع تغذیه خارجی ندارد و با استفاده از آن فقط می توان یک دستگاه را به دو نمایشگر متصل نمود). 

اما نوع جعبه ای آن که از یک نوع سخت افزار داخلی بهره می برد و تخصصی تر می باشد، در بازار نیز بیشتر مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است و مزیتی که نسبت به نوع کابل دار دارد این استکه به علت داشتن آداپتور برای تامین ولتاژ مورد نیاز، توانایی پشتیبانی از تعداد پورت خروجی HDMI بیشتری را دارد و در انواع 2 پورت، 4 پورت، 6 پورت و 8 پورت در بازار وجود دارد و شما می توانید با توجه به نیازتان یکی را انتخاب کرده و استفاده فرمایید .

جهت استفاده از اسپلیتر HDMI به چه چیزهایی احتیاج داریم؟ 

1- یک دستگاه با خروجی تصویر HDMI جهت پخش تصویر

2- یک دستگاه اسپلیتر HDMI و یک منبع تغذیه (آداپتور) جهت راه اندازی آن

3- کابل HDMI مرغوب جهت انتقال شفاف تصویر از دستگاه پخش کننده به اسپلیتر

4- چند کابل HDMI مرغوب دیگر جهت انتقال از پورت های HDMI اسپلیتر به نمایشگرها (تعداد کابل های HDMI مورد نیاز بستگی به تعداد پورت های خروجی اسپلیتر و تعداد نمایشگرها دارد).

5- تلویزیون یا نمایشگرهایی که پورت ورودی HDMI داشته باشند.

یک اسپلیتر HDMI مرغوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ 

حال که دانشتید اسپلیتر hdmi چیست باید با ویژگی های مهم این دستگاه نیز آشنا شوید. در ادامه به بررسی ویژگی های یک اسپلیتر مرغوب می پردازیم:

1-باید خروجی و ورودی HDMI یا DVI داشته باشد.

2- نویز ایجاد نکند و کیفیت تصویر در هنگام پخش، بین نمایشگرها و دستگاه پخش کننده ی اصلی افت نداشته باشد.

3- باید از انواع زرولیشن تصویر 480P ، 720P و 1080P پشتیبانی کند

4- سیگنال صوتی در تمامی نمایشگرها کاهش نداشته باشد.

5- از نسخه ها و مدل های جدید HDMI ( 4K و... ) پشتیبانی کند.

با توجه به مواردی که گفته شد، اگر احتیاج به خرید هاب HDMI با بهترین کیفیت و قیمت دارید،  می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی پیکاوکالا اقدام فرمایید.

نوعی از اسپلیتر و پورت های آن

نحوه استفاده از اسپلیتر hdmi

جهت استفاده از اسپلیتر HDMI، ابتدا یک سر کابل HDMI را به خروجی دستگاه پخش کننده متصل می کنیم و سر دیگر کابل را به ورودی دستگاه اسپلیتر متصل می نماییم. بعد از آن، به هر پورت خروجی اسپلیتر، یک کابل دیگر HDMI متصل نموده و سر دیگر هر کدام از کابل‌ها را به ورودی پورت HDMI یک نمایشگر متصل می نماییم. (بطور مثال اگر اسپلیتر ما دارای ۴ خروجی باشد، ما به چهار کابل HDMI و چهار نمایشگر مجزا احتیاج داریم تا بتوانیم تصویر دستگاه پخش کننده را همزمان در ۴ نمایشگر ببینیم) سپس دستگاه پخش کننده  را روشن می کنیم تا تصویر ارسالی آن روی هر چهار نمایشگر ظاهر شود.

هاب یا سوییچ hdmi چیست؟

از هاب (سوییچ) HDMI در مواردی استفاده می شود که چند دستگاه داشته باشید و بخواهید آن ها را بطور همزمان به یک پورت ورودی HDMI متصل کنید و از نظر تعداد پورت ورودی محدودیت داشته باشید. مثلا یک دستگاه DVD ، یک دستگاه PS5 و یک دستگاه گیرنده دیجیتال داشته باشید و بخواهید آن ها را همزمان به یک تلویزیون متصل کنید تا هر زمان اراده کردید بدون نیاز به تعویض کابل، بتوانید تصویر دستگاه مورد نظرتان را روی نمایشگر ببینید.

پس در هنگام خرید اسپلیتر hdmi توجه داشته باشید که آن را با هاب اچ دی ام آی اشتباه نگیرید و با توجه به نیازتان اقدام به خرید کنید. برای خرید اسپلیتر 1hdmiبه 2 کلیک کنید.

چه زمانی از هاب (سوئیچ) HDMI استفاده می کنیم؟

برای استفاده از هاب ( سوئیچ HDMI ) به یک نمایشگر یا تلویزیون احتیاج دارید، اگر نمایشگر شما ۲ ورودی پورت HDMI داشته باشد و شما نیز بطور مثال یک دستگاه DVD و یک گیرنده دیجیتال داشته باشید مشکلی جهت اتصال هر دو دستگاه به تلویزیون نخواهید داشت ولی چنانچه نمایشگر شما فقط ۱ پورت ورودی HDMI داشته باشد یا شما بطور مثال یک دستگاه PS5 هم اضافه بر موارد بالا داشته باشید، آنوقت دیگر نمی ‌توانید همه ی دستگاه ‌ها را به تلویزیون متصل نمایید و هر بار که می‌ خواهید از هر کدام از دستگاه‌ ها استفاده کنید، باید کابل تصویر دستگاه قبلی را از نمایشگر جدا کرده و کابل دستگاه جدید را به آن متصل نمایید، این امر نه تنها باعث هدر رفتن وقت شما می شود، بلکه به مرور زمان باعث استهلاک و خرابی کابل های HDMI و پورت HDMI نمایشگر خواهد شد، اینجاست که به یک هاب ( سوئیچ ) HDMI  نیاز پیدا خواهید کرد .

هاب

انواع هاب ها (سوئیچ ها) HDMI موجود در بازار  

برای درک بهتر تفاوت های هاب و اسپلیتر بهتر است به بررسی انواع هاب اچ دی ام آی بپردازیم:

 هاب های معمولی HDMI ، بدون آداپتور و منبع تغذیه 

این نوع هاب ها معمولا دو به یک هستند یعنی به یک طرف آن دو پورت مادگی HDMI وجود دارد که خروجی ۲ دستگاه (مثلا DVD و گیرنده دیجیتال)  به آن متصل می گردد و در طرف دیگر آن یک نری HDMI یا یک کابل HDMI وجود دارد که به نمایشگر متصل شده و تصویر دستگاه روشن را در نمایشگر ظاهر خواهد ساخت، مزیت استفاده از این نوع هاب ها ، قیمت ارزان آن است و از معایب آن این است که هنگام استفاده از این مدل هاب های HDMI امکان ایجاد نویز روی تصویر وجود دارد، چون هیچ سوئیچ جدا کننده ی تصویری روی این مدل هاب ها نیست و عملا پورت HDMI دستگاه‌ ها از درون به هم متصل است و در هنگام استفاده، حتما باید یکی از دستگاه ‌ها خاموش باشد، چنانچه هر دو دستگاه با هم روشن شوند، امکان آسیب به هر سه دستگاه (نمایشگر، DVD و گیرنده دیجیتال) وجود دارد.

هاب های HDMI با کنترل سوئیچ دستی و آداپتور 

این نوع هاب ها ( سوئیچ ها ) از نوع اول بهتر هستند چون هم مدار جدا کننده ی تصویر دارند و هم منبع تغذیه ای دارند که IC فرمان جدا کننده ی تصاویر را فعال می‌کند و وجود همین مدار باعث می شود که بتوانیم تعداد پورت های HDMI ورودی را افزایش دهیم (تعداد دستگاه‌های بیشتری به طور همزمان به آن متصل نماییم) و وجود دکمه ی کنترل سوییچ دستی باعث می شود با هر بار فشردن دکمه ی کنترل سوییچ ، هاب روی یکی از دستگاه‌ها سوئیچ کرده و تصویر آن دستگاه را در نمایشگر ظاهر سازد و اگر همه ی دستگاه‌ ها همزمان هم روشن باشند ، دیگر هیچگونه نویز تصویری نداشته باشیم و به دستگاه هایمان هم آسیبی وارد نشود.

هاب های HDMI با کنترل سوئیچ دستی و آداپتو

هاب های HDMI با کنترل سوئیچ از راه دور و آداپتور 

این نوع هاب ها (سوئیچ ها) نیز از نوع اول و نوع دوم بهتر هستند چون مدار جدا کننده ی تصویر ، منبع تغذیه ، IC فرمان جدا کننده ی تصاویر و کنترل از راه دور تعویض سوئیچ دارند، وجود همین مدار و کنترل از راه دور باعث می شود که بتوانیم تعداد پورت های HDMI ورودی را افزایش دهیم (تعداد دستگاه‌های بیشتری به طور همزمان به آن متصل نماییم) و وجود دکمه ی کنترل سوییچ از راه دور باعث می شود که بتوانیم بدون اینکه نیاز باشد از جای خود بلند شویم، سوئیچ هاب را روی دستگاه مدنظرمان قرار داده و تصویر را در نمایشگر ببینیم، اگر همه ی دستگاه ‌ها همزمان هم روشن باشند ، دیگر هیچگونه نویز تصویری نداریم و به دستگاه هایمان هم آسیبی وارد نخواهد شد.

جهت استفاده از هاب ( سوئیچ ) HDMI به چه چیزهایی احتیاج داریم ؟ 

1- چند دستگاه با خروجی تصویر HDMI جهت پخش تصاویر (مثل کنسول بازی ، DVD ، گیرنده دیجیتال و .... )

2- یک دستگاه هاب (سوییچ) HDMI و در صورت لزوم یک منبع تغذیه (آداپتور) جهت راه اندازی آن

3- کابل HDMI مرغوب جهت انتقال شفاف تصاویر از دستگاه های پخش کننده به هاب HDMI به تعداد لازم

4- یک تلویزیون یا نمایشگر که حداقل یک پورت ورودی HDMI داشته باشد.

نوعی هاب و پورت های آن

سخن پایانی

در دنیای فناوری امروز، اسپلیتر و هاب HDMI به عناصر اساسی در برقراری ارتباطات ویدئویی میان دستگاه‌ های الکترونیکی مختلف تبدیل شده ‌اند. تفاوت اصلی بین این دو دستگاه در جهت جریان سیگنال است. با خواندن این مقاله به خوبی دریافتید که اسپلیتر hdmi چیست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد. اسپلیترها برای تقسیم یک سیگنال به چندین خروجی استفاده می ‌شوند، در حالی که هاب ‌ها (یا سوییچ‌ ها) اجازه می‌ دهند تا چندین سیگنال ورودی به یک خروجی متصل شوند. انتخاب صحیح بین این دو محصول بستگی به نیازهای خاص شما دارد. آگاهی از تفاوت ‌های کلیدی و کاربردهای هر یک می‌ تواند به شما در بهینه ‌سازی سیستم‌ های صوتی و تصویری خود کمک کند.

پیکاوکالا

سوالات متداول

  • آیا اسپلیتر HDMI باعث کاهش کیفیت تصویر می ‌شود؟

خیر، یک اسپلیتر HDMI با کیفیت بالا نباید باعث کاهش محسوس کیفیت تصویر شود. مهم است که اسپلیتری انتخاب کنید که پشتیبانی از رزولوشن‌ های مورد نظر شما را داشته باشد.

  • آیا می ‌توان از هاب HDMI برای متصل کردن چندین تلویزیون به یک دستگاه استفاده کرد؟

خیر، هاب (یا سوییچ) HDMI برای اتصال چندین دستگاه به یک نمایشگر واحد طراحی شده است. برای توزیع یک سیگنال به چندین نمایشگر، باید از اسپلیتر استفاده کنید.

  • آیا اسپلیترهای HDMI نیاز به منبع تغذیه دارند؟

برخی از اسپلیترهای HDMI به منبع تغذیه نیاز دارند، به ویژه آن ‌هایی که قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی خروجی را دارند. اسپلیترهای کابلی ساده ‌تر ممکن است به طور مستقیم از طریق کابل HDMI تغذیه شوند.

  • چگونه می ‌توان اطمینان حاصل کرد که هاب HDMI با دستگاه‌ های مختلف سازگار است؟

برای اطمینان از سازگاری، مهم است که هابی را انتخاب کنید که از آخرین استانداردهای HDMI پشتیبانی کند و با نسخه ‌های قبلی سازگار باشد.

نظر خود را بنویسید

whatsapp