پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

تنظیم گیرنده دیجیتال به همراه کاربردی ترین نکات

تنظیم گیرنده دیجیتال به همراه کاربردی ترین نکات

تنظیم گیرنده دیجیتال وابسته به نوع و نحوه کاربری آن بسیار متفاوت است. گیرنده های دیجیتال وابسته به موقعیت قرارگیری و کاربردهایی که دارند، در انواع متعددی تهیه و تولید می شوند. به صورت کلی می بایست گفت گیرنده های دیجیتال دستگاه هایی هستند که به عنوان یک مبدل عمل می کند. دستگاه های مذکور برای دریافت و تبدیل به سیگنال های قابل پخش برای تلویزیون و سایر دستگاه ها به کار برده می شوند. همچنین قابل ذکر است که این دستگاه ها به نام های ست تاپ باکس (STB) و یا ریسیور نیز شناخته شده اند. در این مقاله به انواع گیرنده دیجیتال و نصب آن می پردازیم.

انواع گیرنده دیجیتال و کاربرد آن ها

با توجه به نوع کاربری و افزایش تقاضای این سازه های منحصر به فرد، می بایست در نظر داشت که این مبدل ها برای بسیاری از سازه ها مورد استفاده قرار می گیرند و جهت تنظیم گیرنده دیجیتال باید به این مورد دقت داشت. همچنین در خرید کنترل ماهواره نیز باید به نوع گیرنده دیجیتال خود توجه داشته باشید. امروزه برای رفع نیاز تمامی متقاضیان و تسهیل در دریافت سیگنال شبکه های تلویزیونی، این سازه ها قابلیت دریافت تمامی سیگنال ها در موقعیت ها و دستگاه های زیر را خواهند داشت.

  • کاربردی برای انواع تلویزیون
  • قابل استفاده برای انواع اتومبیل های شخصی
  • کاربردی برای اتوبوس ها و خودروهای سنگین
  • مورد استفاده برای لپ تاپ و کامپیوترهای شخصی یا اداری
  • کاربردی برای گوشی های هوشمند

دستگاه گیرنده دیجیتالی

بررسی نصب گیرنده دیجیتال لپ تاپ و تلویزیون

همانطور که اشاره شد، فرآیند نصب و تنظیم گیرنده دیجیتال دارای تفاوت های مشهودی است. به همین علت برای نصب بر روی لپ تاپ یا تلویزیون ها می بایست از دو نوع آنتن متفاوت استفاده کرد. استفاده از دو آنتن نیز موجب افزایش کیفیت تصویر و از بین رفتن برفک ها بر روی صفحه نمایشگر خواهد شد. این آنتن ها ممکن است با سایر آنتن هایی که تابحال دیده اید متفاوت باشد.

آنتن های کاربردی برای نصب گیرنده های دیجیتالی عبارتند از:

  • آنتن های (USB)
  • آنتن های مغناطیسی

چگونگی استفاده از آنتن های مغناطیسی

جهت استفاده از این نوع آنتن ها برای تنظیم گیرنده دیجیتال، می بایست اتصال دستگاه به اینترنت را قطع نمایید. سپس برای دریافت با کیفیت ترین سیگنال شبکه های منتخب، پایه گیرنده آنتن را در محیطی خارج از فضای اتاق، بر روی قطعه ای فلزی تعبیه کنید. البته قابل ذکر است که کیفیت سیگنال های دریافتی از طریق این آنتن ها، مرتبط با میزان کیفیت سیگنال های دریافتی در منطقه است. این مورد به تنهایی می تواند یکی از ضعف های این نوع آنتن شناخته شود.

برای مشاهده محصولات و خرید آنتن هوایی تلویزیون کلیک کنید.

نحوه استفاده از آنتن های (USB)

جهت استفاده از این روش ضرورت دارد که قطعات سخت افزاری را به یکدیگر متصل نمایید. سپس پورت (USB) را به کامپیوتر یا لپ تاپ اتصال دهید. در این روش نیز لازم است که پایه آنتن بر روی سازه ای فلزی خارج از فضای اتاق قرار داده شود. در آخرین مرحله از تنظیم گیرنده دیجیتال ، سیستم عامل ویندوز با اجرا جستجوهای خودکار، درایورهای مناسب را نصب می کند.

البته لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد مشاهده می شود که، دستگاه ها قادر به نصب درایورهای مناسب نیستند. بنابراین برای دریافت درایورهای مناسب با سیستم ویندوز، می بایست از DVD های مخصوص استفاده کنید. جهت استفاده از DVD های مخصوص، ابتدا می بایست آن ها را در داخل دستگاه لپ تاپ یا کامپیوتر خود قرار دهید.

 برای تنظیم گیرنده دیجیتال، پس از خواندن اطلاعات موجود بر رویDVD، فایل به صورت خودکار در حالت AUTO RUN قرار می گیرد. با اجرای DVD، تمامی درایورهای مناسب بر روی سیستم لپ تاپ نصب خواهد شد. پس از اجرا شدن این مراحل، تمامی موارد قابل نصب بر روی صفحه DESKTOP نمایش داده می شود. بنابراین مخاطب می تواند با انتخاب و سلیقه خود تمامی کانال های تلویزیونی محبوب را دریافت کند.

دستگاه گیرنده برای ماشین

چگونگی تنظیم گیرنده دیجیتال برای اتومبیل

تنظیم گیرنده دیجیتال و اجرا آن برای خودروهای شخصی و عمومی نیازمند، انجام مراحل کاربردی و مهم است. در اولین گام می بایست مانیتور وسیله نقلیه را باز کرد. سپس آنتن های مخصوص گیرنده ها را به دستگاه متصل کرد. بعد از اجرای دو مرحله فوق، می بایست خروجی های تعبیه شده بر روی گیرنده های دیجیتال را به ورودی های مانیتور نصب کرد. در مرحله آخر تنها کافی است به کانال یابی شبکه های دیجیتالی در دسترس اقدام کنید و چیدمان شبکه ها را به دلخواه تنظیم نمایید.

بررسی نکات کاربردی تنظیم گیرنده دیجیتال خودرو

جهت تکمیل اطلاعات مذکور، می بایست ذکر کرد که تمامی مراحل فوق وابسته به توجه به برخی نکات، قابلیت اجرا دارند. نکات کاربردی به هنگام تنظیم گیرنده دیجیتال بر روی خودروها شامل موارد زیر هستند:

  • اتصال آنتن رادیو خودرو به گیرنده های دیجیتال
  • استفاده از کابل رابط، برای فعال کردن استفاده از حسگر مادون قرمز
  • عدم کاربرد آنتن های (GPS) برای تنظیم گیرنده های مذکور
  • نصب کردن آنتن های گیرنده دیجیتالی به سپر یا پشت شیشه

چگونگی نصب گیرنده دیجیتالی تلویزیون

همانطور که اشاره شد، کاربرد هر یک از دستگاه های گیرنده دیجیتالی موجب بروز برخی از تفاوت ها به هنگام نصب و تنظیم گیرنده دیجیتال می شود. جهت تعبیه و تنظیم گیرنده های دیجیتالی بسیار اهمیت دارد که ابتدا آنتن تلویزیون را به درستی تنظیم نمایید. البته در برخی از موارد نیاز است که آنتن تلویزیون ها نیز ارتقا داده شوند.

 پس از انجام مرحله ابتدایی تنظیم گیرنده دیجیتال می بایست تمامی اتصالات به تلویزیون را قطع نمایید. سپس ضرورت دارد که فیش های رنگی را به جایگاه همرنگ خود متصل کنید. همچنین در ادامه تمامی کابل های خروجی (AV) در ورودی های تعبیه شده آن ها تعبیه نمایید. البته به صورت کلی توصیه می شود برای دریافت بهترین و بیشترین کیفیت از  کابل های HDMI استفاده کنید.

دستگاه گیرنده برای تلویزیون

اقدامات ضروری برای تنظیم گیرنده دیجیتال

پس از انجام تمامی مراحل مذکور می بایست ورودی آنتن (RF IN) در پشت دستگاه های مبدل را به خروجی مرتبط به آن وصل نمایید. در برخی از موارد بهتر است برای حفظ استحکام جایگاه فیش و کابل های مذکور از چسب برق استفاده شود. بعد از انجام تمامی این مراحل تنظیم گیرنده دیجیتال می بایست تلویزیون و مبدل را به برق متصل نمایید. سپس برای دریافت تنظیمات اولیه و چیدمان منتخب کانال ها اقدام کنید.

می توانید مقاله کانال یابی گیرنده دیجیتال چگونه است را مطالعه فرمایید.

نکات مهم درباره نصب گیرنده دیجیتال تلویزیون

نصب کردن گیرنده دیجیتال برای تلویزیون دارای نکات بسیار ظریفی است که تضمین کننده صحت و سلامت استفاده از دستگاه می شود. اولین نکته اطمینان از دریافت تمامی شبکه های تلویزیونی است. جهت حفظ کیفیت و دوام تلویزیون ها نیز بسیار اهمیت دارد که از گیرنده های دیجیتالی استفاده نمایید. همچنین بهتر است وابسته به موقعیت قرارگیری دستگاه ها و تلویزیون، آنتن را در محل مناسبی قرار دهید.

 محل قرارگیری دستگاه گیرنده دیجیتال می بایست در مسیر جریان هوا باشد. وجود داشتن جریان هوای مساعد در اطراف دستگاه موجب خنک ماندن و افزایش طول عمر سازه خواهد شد. جهت کاهش دمای دستگاه نیز می توانید تمامی پلاستیک های تعبیه شده بر روی دستگاه و کابل ها را به طور کامل جدا نمایید.

چگونگی استفاده همزمان از تلویزیون آنالوگ و دیجیتال

برخی از افراد تمایل دارند به صورت همزمان از امکانات تلویزیون آنالوگ و دیجیتال بهره مند شوند. در چنین حالتی در تنظیم گیرنده دیجیتال می بایست کابل آنتن را از خروجی (RF OUT) به ورودی (ANTENNA IN) در پشت تلویزیون متصل نمایید. با انجام این فرآیند به راحتی می توان تمامی شبکه های مورد نظر را دریافت کنید.

دستگاه گیرنده

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد، جهت نصب صحیح و کارآمد دستگاه های مبدل دیجیتال بر روی تلویزیون می بایست از موقعیت مناسب آنتن اطمینان حاصل کنید. در تنظیم گیرنده دیجیتال به ترتیب عمل کنید تا بهترین نتیجه حاصل گردد. اگر هر گونه سوال درباره کنترل های ریسیور هم دارید با شماره 02133951896 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  • آيا امكان استفاده همزمان از تلویزیون آنالوگ و دیجیتال وجود دارد؟

بله؛ برخی از افراد تمایل دارند به صورت همزمان از امکانات تلویزیون آنالوگ و دیجیتال بهره مند شوند.

  •  چرا محل قرارگیری دستگاه گیرنده دیجیتال می بایست در مسیر جریان هوا باشد؟

وجود داشتن جریان هوای مساعد در اطراف دستگاه موجب خنک ماندن و افزایش طول عمر سازه خواهد شد.

  • برای خريد كنترل ريسيور به كجا بايد مراجعه كرد؟

اگر هر گونه سوال درباره خريد کنترل های ریسیور دارید با شماره 02133951896 تماس بگیرید.

 

نظر خود را بنویسید

whatsapp