پیکاوکالا فروشگاه اینترنتی ملزومات الکتریک و الکترونیک
تلفن همراه: 09124679031
جستجو

سیر تا پیاز تنظیم آنتن تلویزیون

سیر تا پیاز تنظیم آنتن تلویزیون

از گذشته تا اکنون، آنتن ها یکی از مهم ترین وسایل کاربردی از نظر کارایی هستند؛ بنابراین باید آن ها را با بهترین کیفیت ممکن، خریداری کرد. زیرا آنتن ها باید تمام شرایط لازم برای افزایش توان دریافتی سیگنال امواج الکترومغناطیسی را داشته باشند، تا در صورت وجود نویز به درستی عمل کنند. بنابراین، بررسی کیفیت آنتن ها یک امر ضروری است. به همین ترتیب در هنگام نصب و تنظیم آنتن تلویزیون باید با دقت زیادی صورت گیرد. 

در واقع، رعایت همه مراحلی که در ادامه برای ارسال و دریافت سیگنال ها، گفته خواهد شد، اهمیت زیادی دارد؛ ما با همراه باشید تا اطلاعات کافی برای نصب و خرید آنتن تلویزیون به دست آورید.

آنتن تلویزیون چیست ؟

جالب است بدانید که آنتن با نام Antenen در سراسر جهان شناخته شده است، که اولین بار توسط فیزیکدان معروف بنام مارکونی، اختراع و طراحی شد. علاوه بر این،Antenen  یک اصطلاح مخابراتی، مخصوص جمع آوری سیگنال ها می باشد. در واقع آنتن، سیگنال های الکتریکی را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل کرده و در نهایت آن ها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. در واقع، این فرآیند بر اساس ولتاژ مصرفی، دریافت و تبدیل آنها در فرکانس تعیین شده صورت می گیرد. بنابراین، تمامی مراحل تنظیم آنتن تلویزیون باید توسط یک متخصص یا سازندگان این دستگاه انجام شود.

آنتن های تلویزیون، به عنوان ابزار اصلی برای دریافت امواج تلویزیون استفاده می شوند. همانطور که کانال های تلویزیون باید تنظیم شوند، تنظیم آنتن تلویزیون نیز باید در محل مناسب انجام گیرد. شایان ذکر است، بدون وجود آنتن نمی توان برنامه های تلویزیون را به درستی دریافت کرد. همانطور که مطلع هستید، آنتن ها در دستگاه هایی مانند: تلویزیون، رادیو، ماهواره، ماوس های بی سیم، میکروفون های بی سیم، تلفن همراه، دستگاه های بلوتوث و... استفاده می شوند. حائز اهمیت است دو نوع آنتن تلویزیون در سرتاسر جهان وجود دارند که در بخش زیر به آن ها اشاره می کنیم.

نصب آنتن هوایی تلویزیون

  • آنتن های داخلی: آنتن های داخلی به گونه ایی تعبیه شده اند که در بالا یا کنار تلویزیون قرار می گیرند، و توسط یک هادی فلزی پشتیبانی می شوند؛ و بهترین تصویر را در زمانی که کانال تلویزیون روشن است ارائه می دهند.
  • آنتن های خارجی: این نوع آنتن ها باید در فضای باز مانند: روی بالکن ها، تراس ها یا پشت بام ها نصب شوند. اگر قصد خرید آنتن هوایی را دارید؛ می توانید از طریق سایت پیکاوکالا اقدام کنید.

هدف از تنظیم آنتن تلویزیون

در واقع، پس از نصب و راه اندازی آنتن، نوبت به تنظیم دستگاه با استفاده از فرکانس های پخش شده از طریق ایستگاه های تلویزیونی می باشد. که در این مرحله، هیچ الزام خاصی برای تطبیق کامل و یکنواخت این فرکانس ها وجود ندارد، اما القاء با افزودن یک یا دو خازن به آنتن حاصل می شود. با این حال، بخش مهم تنظیم آنتن تلویزیون دریافت حداکثر میزان امواج و سیگنال های رادیویی است. بنابراین، وظیفه اصلی آنتن، این است که از کاهش کیفیت و سطح سیگنال به مقدار گسترده ایی جلوگیری کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کار آنتن می توانید مقاله مربوطه با عنوان: طرز کار آنتن چگونه است؟ را مطالعه نمایید.

 به عبارت دیگر، این تنظیمات به برقراری ارتباط بهینه بین یک دستگاه گیرنده یا تلویزیون و یک سیستم پخش یا کانال تلویزیونی برای دستیابی به کیفیت صدا و تصویر قابل قبول کمک می کند. علاوه بر این، این روزها آنتن ها از فلزات سبکی مانند آلومینیوم که به اندازه کافی رسانا هستند تشکیل می شوند. این به این دلیل است که رسانایی بالایی دارند و به امواج رادیویی اجازه می دهند به خوبی از آن عبور کنند. شایان ذکر است، طول این دستگاه تقریبا برابر با نصف طول موج تایید شده می باشد.

آنتن دهی تلویزیون

علت اهمیت جهت یابی آنتن تلویزیون

همه افراد تمایل دارند در مواقعی که از تلویزیون استفاده می کنند، تصاویر شفاف، صدایی رسا و با کیفیت بدون هیچ گونه اختلالی داشته باشند. اما شرایط نصب و تنظیم آنتن تلویزیون، ممکن است برای برخی از افراد دشوار باشد. علاوه بر این، خانه های مسکونی که در طبقات بالا و فضاهای باز قرار دارند؛ به دلیل عدم وجود موانع و اختلالات، به راحتی می توانند امواج تلویزیونی را دریافت کنند. این افراد که منطقه مسکونی آن ها از لحاظ دریافت امواج با مشکل روبه رو نیست، می توانند برای خرید آنتن رومیزی نیز اقدام کنند. ولی اگر خانه ای در منطقه ای واقع شده که امکان دریافت امواج تلویزیونی به راحتی وجود ندارد، باید برای نصب آنتن های هوایی که قدرت بیشتری دارند، اقدام نمایند.

اما گاهی اوقات تداخل و همزمانی امواج مختلف در شلوغی ساختمان های شهری، باعث می شود که اغلب اوقات دستیابی به کانال ها و تنظیم آنتن با چالش های زیادی روبرو شود. بنابراین، تنظیم آنتن تلویزیون را باید در زمانی که به اندازه کافی وقت و حوصله دارید انجام دهید، تا از نتایج بهتری برخوردار شوید. 

مراحل نصب آنتن تلویزیون دیجیتال

افراد سال ها است از تلویزیون و رادیو استفاده می کنند، اما چالش و دغدغه هایی در رابطه با نصب آنتن تلویزیون دارند. همچنین، با توجه به تنوع مدل ها و سریال های گیرنده و تنوع آنتن ها، هنوز تعداد زیادی از افراد با روش تنظیم آنتن تلویزیون و راه اندازی آن ها آشنا نمی باشند. در این قسمت از مقاله شما عزیزان به راحتی با فرآیند های مرحله به مرحله نصب آنتن آشنا می شوید. شایان ذکر است، تنظیمات آنتن در تلویزیون های اسمارت از پیچیدگی های گسترده ایی برخوردار هستند؛ که به مهارت و تخصص نیاز دارند. بنابراین، توصیه می شود برای دستیابی به نتایج بهتر، از اشخاص متخصص و آموزش دیده راهنمایی بگیرید.

مراحل نصب آنتن تلویزیون

با این حال، برای تنظیم آنتن تلویزیون باید مراحل زیر را گام به گام انجام داد:

  • در قدم اول آنتن مورد نظر خود را تهیه نمایید.
  • سپس محل نصب را انتخاب و آنتن را روی آن تنظیم کنید. این معمولاً روی دکل آنتن بالای سقف نصب می گردد.
  • مطمئن شوید که کابل فیش به درستی به کانکتور و آنتن وصل شده است و به طور کامل سالم باشد.
  • دستگاه تلویزیون خود را روشن و به بخش تنظیم آنتن تلویزیون در منوی برنامه مراجعه کنید. لطفاً توجه داشته باشید که مکان این بخش بسته به دستگاه متفاوت است، بنابراین ممکن است، لازم باشد ابتدا آن را جستجو کنید و بعد از آن یک فرکانس استاندارد تلویزیون را اجرا و اعمال نمایید، تا نمودار سیگنال دریافت شده بر روی صفحه نمایان شود.
  • به طور مکرر جهت آنتن را تغییر دهید تا مناسب ترین مکان را برای دریافت سیگنال پیدا کنید.
  • آنتن را با پایه های مقاوم در جایی ثابت قرار دهید که باد آن را جابجا نکند.
  • در مرحله آخر فرکانس مورد نیاز را سرچ کرده و ذخیره کنید.

سخن پایانی

همانطور که مستحضر هستید، در این مقاله به مراحل تنظیم آنتن تلویزیون و هدف از انجام این کار پرداختیم؛ تا شما عزیزان به راحتی بتوانید آنتن مورد نظر خود را در محل مناسب نصب و راه اندازی کنید. علاوه بر این، در هنگام تماشای تلویزیون از تصاویر شفاف و صدای با کیفیت بهره مند شوید. بنابراین، اگر در هنگام نصب با مشکلاتی روبرو شدید، با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

پيكاوكالا

منبع: antennasdirect

سوالات متداول

  • آنتن معمولا كجا نصب می شود؟

آنتن ها معمولاً روی دکل، بالای سقف نصب می گردند.

  • چرا جهت یابی آنتن تلویزیون مهم است؟

زيرا در داشتن تصاویر شفاف و صدایی رسا و با کیفیت بدون هیچ گونه اختلال اهميت دارد.

  • جنس آنتن های جديد چيست؟

این روزها آنتن ها از فلزات سبکی مانند آلومینیوم که به اندازه کافی رسانا هستند تشکیل می شوند.

نظر خود را بنویسید

whatsapp